مرور دوره 3, شماره 1 بر اساس عنوان

  • تحلیلی از مبانی فلسفی نظریة بسط تجربة نبوی 

    مسعودی, جهانگیر؛ طلوع برکاتی, فائزه (انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2014-04-21)
    نظریه‌های کلامی عمدتاً در مبانی فلسفی پیشین ریشه دارند و برای نقد آن‌ها می‌توان ریشه‌های آن‌ها را کاوید و نقد کرد. از این رو در این مقاله، ریشه‌های فلسفی نظریة بسط تجربة نبوی بررسی و تحلیل شده است تا زمینة نقد نظریة مزبور ...

  • جان هیک و جمع بین مسیحیت و تکثرگرایی 

    سلیمانی, عبدالرحیم (انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2014-04-21)
    جان هیک، فیلسوف دین مشهور انگلیسی معاصر، از یک سو خود را مسیحی می‌داند و از سوی دیگر قائل به تکثرگرایی دینی است، به این معنا که ادیان دیگر را نیز حق و نجات‌بخش می‌شمارد. او می‌گوید مطالعة وضعیت متدینان به ادیان متفاوت، ...

  • حجیت معرفت‌شناختی تجربة دینی نزاع آنتونی کنی و جف جوردن 

    نصیری, منصور (انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2014-04-21)
    آنتونی کنی، بر آن است که تجربه‌های دینی حجیت معرفت‌شناختی ندارند. استدلال او، بر تحلیل ماهیت تجربة دینی مبتنی است. از نظر او، تجربة دینی یا ادراک حسی است یا ادراک غیر حسی. با توجه به این‌که نمی‌توان تجربة دینی را ادراک حسی ...

  • کندوکاوی پیرامون فرجام‌شناسی از دیدگاه پل تیلیش 

    تورانی, اعلی؛ سلطان احمدی, منیره (انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2014-04-21)
    مرگ‌اندیشی، از دل‌مشغولی‌های دیرپای آدمی و همچنین اندیشمندان معاصر ازجمله پل تیلیش به‌شمار می‌آید. که البته آرای او به جهت غلبة دیدگاه اگزیستانسیالیستی وی در این مسئله، رنگ و بوی نسبتاً متفاوتی می‌یابد. به طور کلی مسئلة ...