تحلیل و مدل سازی آیرودینامیکی پرش بالاست در عبور قطار پرسرعت
(ندگان)پدیدآور
طلائی, محمدرضابختیاری زاده, حامدغیاثوند, سهیلپوشیده, مسعودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پدیده پرواز بالاست یک مشکل جدی در خط پرسرعت بالاستی مانند خط تهرانٓـ قمٓـ اصفهان بهشمار میرود. دراین پدیده موج فشاری ایجاد شده در اثر حرکت قطار منجر به بلند شدن سنگهای روی خط (بالاست) شده و آنها را پرت میکند. هدف این تحقیق شناسایی علتهای احتمالی و ارائهی راهکارهای کاهش احتمال خطر پرواز بالاست است. حل جریان زیر قطار پرسرعت بهصورت تحلیلی با مدلسازی معادلات جریان کوئت انجام شده و با مدلسازی در نرم افزار فلوئنت مقایسه شده و بهمنظور اعمال به سنگ نمونه درنظر گرفته شده است. در ادامه با نمونهبرداری از بالاستهای مورد استفاده در راه آهن ایران، از لحاظ شکل آیرودینامیکی و جرم دستهبندی شده و در تونل باد مورد آزمایش قرار گرفته و سرعت بحرانی برای بلند شدن آنها تعیین و با محاسبات تحلیلی و نرمافزاری مقایسه شده است و ضریب احتمال پرواز بالاست و راهکار پیشنهادی جهت کاهش خطر پرش ارائه شده است.
کلید واژگان
پرواز بالاستقطار پرسرعت
تونل باد
جریان کوئت
سرعت بحرانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه صنعتی شریفSharif University of Technology
سازمان پدید آورنده
دانشکده راه آهن- دانشگاه علم و صنعت ایراندانشکده راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران
گروه تحقیقاتی فنی و زیربنایی، مرکز آموزش و تحقیقات شرکت راه آهن ج.ا.ا
گروه تحقیقاتی فنی و زیربنایی، مرکز آموزش و تحقیقات شرکت راه آهن ج.ا.ا
شاپا
2676-47252676-4733




