| dc.contributor.author | طلائی, محمدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | بختیاری زاده, حامد | fa_IR |
| dc.contributor.author | غیاثوند, سهیل | fa_IR |
| dc.contributor.author | پوشیده, مسعود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T02:30:11Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T02:30:11Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T02:30:11Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T02:30:11Z | |
| dc.date.issued | 2018-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-04-20 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-02-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | طلائی, محمدرضا, بختیاری زاده, حامد, غیاثوند, سهیل, پوشیده, مسعود. (1397). تحلیل و مدل سازی آیرودینامیکی پرش بالاست در عبور قطار پرسرعت. مهندسی مکانیک, 343(1), 45-54. doi: 10.24200/j40.2018.6400 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-4725 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4733 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.24200/j40.2018.6400 | |
| dc.identifier.uri | http://sjme.journals.sharif.edu/article_6400.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/221061 | |
| dc.description.abstract | پدیده پرواز بالاست یک مشکل جدی در خط پرسرعت بالاستی مانند خط تهرانٓـ قمٓـ اصفهان بهشمار میرود. دراین پدیده موج فشاری ایجاد شده در اثر حرکت قطار منجر به بلند شدن سنگهای روی خط (بالاست) شده و آنها را پرت میکند. هدف این تحقیق شناسایی علتهای احتمالی و ارائهی راهکارهای کاهش احتمال خطر پرواز بالاست است. حل جریان زیر قطار پرسرعت بهصورت تحلیلی با مدلسازی معادلات جریان کوئت انجام شده و با مدلسازی در نرم افزار فلوئنت مقایسه شده و بهمنظور اعمال به سنگ نمونه درنظر گرفته شده است. در ادامه با نمونهبرداری از بالاستهای مورد استفاده در راه آهن ایران، از لحاظ شکل آیرودینامیکی و جرم دستهبندی شده و در تونل باد مورد آزمایش قرار گرفته و سرعت بحرانی برای بلند شدن آنها تعیین و با محاسبات تحلیلی و نرمافزاری مقایسه شده است و ضریب احتمال پرواز بالاست و راهکار پیشنهادی جهت کاهش خطر پرش ارائه شده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1302 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی شریف | fa_IR |
| dc.publisher | Sharif University of Technology | en_US |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Sharif Journal of Mechanical Engineering | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.24200/j40.2018.6400 | |
| dc.subject | پرواز بالاست | fa_IR |
| dc.subject | قطار پرسرعت | fa_IR |
| dc.subject | تونل باد | fa_IR |
| dc.subject | جریان کوئت | fa_IR |
| dc.subject | سرعت بحرانی | fa_IR |
| dc.title | تحلیل و مدل سازی آیرودینامیکی پرش بالاست در عبور قطار پرسرعت | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده راه آهن- دانشگاه علم و صنعت ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه تحقیقاتی فنی و زیربنایی، مرکز آموزش و تحقیقات شرکت راه آهن ج.ا.ا | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه تحقیقاتی فنی و زیربنایی، مرکز آموزش و تحقیقات شرکت راه آهن ج.ا.ا | fa_IR |
| dc.citation.volume | 343 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 45 | |
| dc.citation.epage | 54 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-4885-1835 | |