• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش بینی رابطه ی بین یادگیری مشارکتی، تفکر خلاق و تفکر انتقادی با مهارت‌های اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی

    (ندگان)پدیدآور
    سلیمان پورعمران, محبوبهعلیزاده, راحله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    552.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از این پژوهش «بررسی رابطه­ی بین یادگیری مشارکتی، تفکر خلاق و تفکر انتقادی با مهارت‌های اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی» بود. پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع پژوهش توصیفی­–­همبستگی و جامعه­ی آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به تعداد 1700 نفر و نمونه طبق فرمول کوکران 313 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده می‌باشد. داده­های این پژوهش توسط چهار پرسشنامه یادگیری مشارکتی (مقیمی و همکاران، 1392)، تفکر خلاق (کارتر، 2009)، تفکر انتقادی کالیفرنیا (فاسیون و فاسیون، 1990) و مهارت‌های اجتماعی (ایندربیتزون و فوستر، 1992) جمع­آوری شد. برای تجزیه‌وتحلیل یافته­ها از آمار توصیفی و روش­های آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و  از نرم‌افزار آماری SPSS21 و معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار LISREL8.8  استفاده شد. نتایج نشان داد که بین یادگیری مشارکتی و مهارت‌های اجتماعی رابطه­ی معنی‌داری وجود دارد (871/0=r). اما بین تفکر خلاق (003/0-=r) و تفکر انتقادی (045/0-=r) بر مهارت‌های اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تأثیر معنا­داری وجود ندارد. همچنین مشخص گردید که متغیر یادگیری مشارکتی با ضریب اثر 38/2 بیشترین تأثیر را روی مهارت‌های اجتماعی داشته است.
    کلید واژگان
    یادگیری مشارکتی
    تفکر خلاق
    تفکر انتقادی
    مهارت‌های اجتماعی
    دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-05-21
    1399-03-01
    ناشر
    معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز
    Jundishapur University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده‌ی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران.
    کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده ی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران.

    شاپا
    2251-6506
    2345-2757
    URI
    https://dx.doi.org/10.22118/edc.2020.199082.1134
    http://journals.ajums.ac.ir/article_107907.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/220475

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب