پیش بینی رابطه ی بین یادگیری مشارکتی، تفکر خلاق و تفکر انتقادی با مهارتهای اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی
(ندگان)پدیدآور
سلیمان پورعمران, محبوبهعلیزاده, راحلهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش «بررسی رابطهی بین یادگیری مشارکتی، تفکر خلاق و تفکر انتقادی با مهارتهای اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی» بود. پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع پژوهش توصیفی–همبستگی و جامعهی آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به تعداد 1700 نفر و نمونه طبق فرمول کوکران 313 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده میباشد. دادههای این پژوهش توسط چهار پرسشنامه یادگیری مشارکتی (مقیمی و همکاران، 1392)، تفکر خلاق (کارتر، 2009)، تفکر انتقادی کالیفرنیا (فاسیون و فاسیون، 1990) و مهارتهای اجتماعی (ایندربیتزون و فوستر، 1992) جمعآوری شد. برای تجزیهوتحلیل یافتهها از آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و از نرمافزار آماری SPSS21 و معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL8.8 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین یادگیری مشارکتی و مهارتهای اجتماعی رابطهی معنیداری وجود دارد (871/0=r). اما بین تفکر خلاق (003/0-=r) و تفکر انتقادی (045/0-=r) بر مهارتهای اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تأثیر معناداری وجود ندارد. همچنین مشخص گردید که متغیر یادگیری مشارکتی با ضریب اثر 38/2 بیشترین تأثیر را روی مهارتهای اجتماعی داشته است.
کلید واژگان
یادگیری مشارکتیتفکر خلاق
تفکر انتقادی
مهارتهای اجتماعی
دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکدهی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران.کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده ی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران.
شاپا
2251-65062345-2757




