مقایسه سرزندگی تحصیلی، شکفتگی و ابعاد هویت تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
(ندگان)پدیدآور
عبدی, علیزندی پیام, آرشنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شناسایی تفاوتهای جنسیتی موجود در متغیرهایی مانند سرزندگی تحصیلی، شکفتگی و هویت تحصیلی میتواند نقش مهمی در آموزشهای پیش روی دانشجویان داشته باشد. مطالعه حاضر از نوع علی مقایسهای بود. پژوهش حاضر باهدف مقایسه سرزندگی تحصیلی، شکفتگی و ابعاد هویت تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام گردید.جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در نیم سال اول سال تحصیلی 1398-1397 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای 200 دانشجو (100 دانشجوی دختر و 100 دانشجوی پسر) از میان جامعه آماری انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل، پرسشنامههای هویت تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و شکفتگی بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و روش تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) با استفاده از نسخه 22 نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر از لحاظ سرزندگی تحصیلی، شکفتگی و هویت تحصیلی موفق و دنبالهرو تفاوت معنادار وجود دارد. در واقع دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر از سطح بالاتر سرزندگی تحصیلی، شکفتگی و هویت تحصیلی موفق و دنباله برخوردار بودند؛ بنابراین درنظر گرفتن تفاوتهای جنسیتی در زمینه سرزندگی تحصیلی، شکفتگی و هویت تحصیلی میتواند دربردارنده اشارات کاربردی مهم و تأثیرگذاری در عملکرد تحصیلی دانشجویان باشد و ارتقاء سطح عملکرد تحصیلی آنها را فراهم آورد.
کلید واژگان
سرزندگیشکفتگی
هویت
دانشجویان پزشکی
کرمانشاه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.عضو هیأت علمی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
شاپا
2251-65062345-2757




