• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 8, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 8, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نیازسنجی آموزشی پزشکان عمومی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

    (ندگان)پدیدآور
    رجب زاده, رضوانگنجی, رضاجباری, نگینسعادتی, حسنعلوی نیا, سید محمدجلیلوند, محمد رضاحسینی, سید محمد اسماعیلولیان پور, فاطمهحسینی, سید حمید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    757.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    شناسایی نیازهای آموزشی جامعه پزشکی و جلب مشارکت آنان باعث افزایش کارایی و ارتقای سطح کیفی دانش پزشکی در جامعه خواهد شد. لذا این مطالعه جهت تعیین نیازهای آموزشی پزشکان عمومی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در سال 1394 انجام گرفت. این پژوهش یک مطالعه توصیفی –تحلیلی بود که 156 پزشک عمومی از بین 175 پزشک عمومی شاغل در دانشگاه به روش سرشماری وکاملاً داوطلبانه مورد بررسی قرار گرفتند. پس از جمع‌آوری داده‌ها به‌وسیله پرسشنامه که روایی و پایایی آن نیز سنجیده شده بود، داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار 16 SPSS و شاخص‌های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی (آزمون تی، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی) تجزیه‌ و تحلیل شد. در این مطالعه 1/55 درصد افراد زن بودند. میانگین سنی افراد 04/11±79/35 و میانگین سابقه کار 47/6± 75/7 بود. اولویت‌بندی نیازهای آموزشی پزشکان عمومی نشان داد که حیطه مدیریت شبکه با 28/3 امتیاز اولویت اول، حیطه آموزش و ارتقای سلامت با 01/3 امتیاز اولویت دوم، حیطه بیماری‌های واگیر با 55/3 امتیاز اولویت سوم و حیطه‌های درمان، بیماری‌های غیر واگیر، سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، بهبود تغذیه، حیطه بهداشت حرفه‌ای، بهداشت محیط، سلامت دهان و دندان و سلامت روانی، اجتماعی در اولویت‌های چهارم تا هشتم قرار گرفتند. پزشکان در حیطه بیماری‌های غیر واگیر نیاز بیشتر و در حیطه بهداشت دهان و دندان نیاز کمتری جهت آموزش احساس نمودند که می‌توان با ارائه این نتایج به مسؤولان مربوطه خصوصا واحد آموزش مداوم دانشگاه، برنامه‌ریزی لازم جهت آموزش مناسب پزشکان بر اساس وظایف شغلی صورت گیرد.
    کلید واژگان
    آموزش
    نیازسنجی
    پزشک عمومی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2017-11-22
    1396-09-01
    ناشر
    معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز
    Jundishapur University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای تخصصی اپیدمیولوژی، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
    عضو هیأت‌علمی ، گروه ارتوپدی ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.
    عضو هیأت‌ علمی گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، گرگان، ایران
    دانشجوی دکترای تخصصی اپیدمیولوژی، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
    عضو هیأت ‌علمی ، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.
    عضو هیأت ‌علمی ، گروه بهداشت عمومی و تغذیه، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
    کارشناس آموزش مداوم، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بجنورد، ایران.
    کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.
    عضو هیأت ‌علمی ، گروه آموزش بهداشت و ارتقاءسلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ،بجنورد، ایران.

    شاپا
    2251-6506
    2345-2757
    URI
    http://journals.ajums.ac.ir/article_79866.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/220386

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب