نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorادیب حاج باقری, محسنfa_IR
dc.contributor.authorرضایی شهسوارلو, زهراfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:28:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:28:12Z
dc.date.available1399-07-09T02:28:12Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:28:12Z
dc.date.issued2014-10-23en_US
dc.date.issued1393-08-01fa_IR
dc.date.submitted2019-07-08en_US
dc.date.submitted1398-04-17fa_IR
dc.identifier.citationادیب حاج باقری, محسن, رضایی شهسوارلو, زهرا. (1393). مقاله کوتاه: خودارزیابی دانش و عملکرد پرستاران در برقراری ارتباط با بیماران دارای اختلال ارتباطی. فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز, 5(3), 294-301.fa_IR
dc.identifier.issn2251-6506
dc.identifier.issn2345-2757
dc.identifier.urihttp://journals.ajums.ac.ir/article_90160.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/220355
dc.description.abstract<span>برقراری ارتباط بین پرستار با بیماران دارای مشکلات ارتباطی سخت است. با وجود این مطالعات کافی در این زمینه در دسترس نیست. این مطالعه به منظور بررسی خود_ارزیابی دانش و عملکرد پرستاران در برقراری ارتباط با بیماران دارای اختلال در ارتباط انجام شد. این مطالعه ی مقطعی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1391 انجام شد. تعداد 200 پرستار در مطالعه شرکت کردند و پرسشنامه ی محقق ساخته مربوط به خود_ارزیابی بررسی دانش و عملکرد را تکمیل نمودند. پرسشنامه مشتمل بر چهار بخش و دارای 22 سوال بود که در بردارنده ی خصوصیات دموگرافیک، سوالاتی در مورد دانش پرستاران و خود_ارزیابی دانش و عملکرد در ارتباط با بیماران دارای مشکلات ارتباطی و نیز سوالاتی در زمینه ی روش های رایج برقراری ارتباط، مشکلات رایج در برخورد با این بیماران، و علت مهارت ناکافی پرستاران در برقراری ارتباط با این بیماران بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 11.5 و به کمک آمار توصیفی و آزمون های تی و آنالیز واریانس انجام شد. میانگین نمره ی دانش پرستاران در زمینه ی برقراری ارتباط با بیماران دارای مشکل ارتباطی .56±1.04 (از 5) بود. بین میانگین نمره ی دانش پرستاران زن (3.55±1.05) و مرد (3.62±1.03) تفاوت معناداری مشاهده نشد (p=0.7). همچنین، بین میانگین نمره ی دانش پرستاران بخش های داخلی_جراحی (3.55±1.04)، اورژانس (3.48±1.09) و مراقبت ویژه (3.72±0.98) تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/69=P). همچنین 79/5% از پرستاران دانش و عملکرد خود در ارتباط با این بیماران را مطلوب نمی دانستند. دانش پرستاران در زمینه ی ارتباط با بیماران دارای مشکلات ارتباطی، در حد متوسط است. آن ها عملکرد خود در این زمینه را نیز مطلوب ارزیابی نمی کنند. پیشنهاد می شود که موضوع ارتباط با بیماران دارای مشکل ارتباطی به پرستاران آموزش داده شود و نیز در برنامه ی درسی دوره ی کارشناسی پرستاری گنجانده شود.</span>fa_IR
dc.format.extent172
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمعاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازfa_IR
dc.publisherJundishapur University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهوازfa_IR
dc.relation.ispartofEducational Development of Judishapuren_US
dc.subjectدانشfa_IR
dc.subjectعملکرfa_IR
dc.subjectارتباطfa_IR
dc.subjectپرستارانfa_IR
dc.titleمقاله کوتاه: خودارزیابی دانش و عملکرد پرستاران در برقراری ارتباط با بیماران دارای اختلال ارتباطیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیات علمی، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری،دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری ساوه، ساوه، ایران.fa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue3
dc.citation.spage294
dc.citation.epage301


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد