• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 5, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 5, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقاله کوتاه: خودارزیابی دانش و عملکرد پرستاران در برقراری ارتباط با بیماران دارای اختلال ارتباطی

    (ندگان)پدیدآور
    ادیب حاج باقری, محسنرضایی شهسوارلو, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    172.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    برقراری ارتباط بین پرستار با بیماران دارای مشکلات ارتباطی سخت است. با وجود این مطالعات کافی در این زمینه در دسترس نیست. این مطالعه به منظور بررسی خود_ارزیابی دانش و عملکرد پرستاران در برقراری ارتباط با بیماران دارای اختلال در ارتباط انجام شد. این مطالعه ی مقطعی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1391 انجام شد. تعداد 200 پرستار در مطالعه شرکت کردند و پرسشنامه ی محقق ساخته مربوط به خود_ارزیابی بررسی دانش و عملکرد را تکمیل نمودند. پرسشنامه مشتمل بر چهار بخش و دارای 22 سوال بود که در بردارنده ی خصوصیات دموگرافیک، سوالاتی در مورد دانش پرستاران و خود_ارزیابی دانش و عملکرد در ارتباط با بیماران دارای مشکلات ارتباطی و نیز سوالاتی در زمینه ی روش های رایج برقراری ارتباط، مشکلات رایج در برخورد با این بیماران، و علت مهارت ناکافی پرستاران در برقراری ارتباط با این بیماران بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 11.5 و به کمک آمار توصیفی و آزمون های تی و آنالیز واریانس انجام شد. میانگین نمره ی دانش پرستاران در زمینه ی برقراری ارتباط با بیماران دارای مشکل ارتباطی .56±1.04 (از 5) بود. بین میانگین نمره ی دانش پرستاران زن (3.55±1.05) و مرد (3.62±1.03) تفاوت معناداری مشاهده نشد (p=0.7). همچنین، بین میانگین نمره ی دانش پرستاران بخش های داخلی_جراحی (3.55±1.04)، اورژانس (3.48±1.09) و مراقبت ویژه (3.72±0.98) تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/69=P). همچنین 79/5% از پرستاران دانش و عملکرد خود در ارتباط با این بیماران را مطلوب نمی دانستند. دانش پرستاران در زمینه ی ارتباط با بیماران دارای مشکلات ارتباطی، در حد متوسط است. آن ها عملکرد خود در این زمینه را نیز مطلوب ارزیابی نمی کنند. پیشنهاد می شود که موضوع ارتباط با بیماران دارای مشکل ارتباطی به پرستاران آموزش داده شود و نیز در برنامه ی درسی دوره ی کارشناسی پرستاری گنجانده شود.
    کلید واژگان
    دانش
    عملکر
    ارتباط
    پرستاران

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2014-10-23
    1393-08-01
    ناشر
    معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز
    Jundishapur University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیات علمی، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری،دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
    کارشناسی ارشد پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری ساوه، ساوه، ایران.

    شاپا
    2251-6506
    2345-2757
    URI
    http://journals.ajums.ac.ir/article_90160.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/220355

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب