• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 5, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 5, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه ی تأثیر تدریس به شیوه ی سخنرانی و تدریس مشارکتی با استفاده از پازل بر میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان پرستاری

    (ندگان)پدیدآور
    حقیقت, مریمثابتی, فهیمهطاهری, نورالهحقیقی‏زاده, محمد حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    185.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از شیوه های نوین آموزشی که اساس آن بر مبنای یادگیری مشارکتی قرار دارد، روش پازل می باشد. این مطالعه با هدف مقایسه ی تأثیر تدریس به شیوه ی سخنرانی و تدریس مشارکتی با استفاده از پازل بر میزان یادگیری و رضایت از تدریس دانشجویان پرستاری انجام گرفت. در این مطالعه ی نیمه‏تجربی، با طرح پیش‏آزمون_ پس‏آزمون، 37 نفر دانشجوی سال سوم پرستاری دانشکده ی پرستاری آبادان که واحد داخلی جراحی 4 را اخذ نموده بودند، شرکت کردند. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم اطلاعات فردی، پرسشنامه ی یادگیری و پرسشنامه ی رضایت از تدریس بود. روایی پرسشنامه ها به صورت روایی محتوا و بر اساس نظرات متخصصان و به ترتیب: 7/0 و 96/0 محاسبه شد. نمونه-گیری به شیوه ی نمونه ی در دسترس انجام و دانشجویان به طور تصادفی به دو گروه، تدریس به روش سخنرانی (17 نفر) و تدریس مشارکتی با استفاده از پازل (20 نفر) تقسیم شدند، داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS19 و آزمون های آماری تی زوجی، تی دو نمونه ای مستقل و کای اسکور تجزیه و تحلیل شد. بین میانگین نمرات یادگیری قبل و بعد از اجرای برنامه در گروه پازل به ترتیب: (7/3± 6/15و 6/3±5/32)، (001/0>p) و گروه سخنرانی (3/2±5/15 و 7/2± 05/33)، (001/0>p) اختلاف معنادار دیده شد. همچنین با وجودی که میانگین نمرات رضایت از تدریس در گروه پازل (16± 5/56) بیشتر از گروه سخنرانی (1/13 ± 4/50) بود، اما اختلافشان معنادار نبود (21/0p= ). از نظر دانشجویان تدریس به شیوه ی پازل باعث تقویت مهارت های ارتباطی، افزایش انگیزه، ارتقای یادگیری، تقویت مهارت-های تجزیه و تحلیل مفاهیم درسی و توسعه ی توانایی آن ها به عنوان عضوی از گروه شد.
    کلید واژگان
    یادگیری
    تدریس مشارکتی
    سخنرانی
    پازل
    رضایت از تدریس

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2014-10-23
    1393-08-01
    ناشر
    معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز
    Jundishapur University of Medical Sciences

    شاپا
    2251-6506
    2345-2757
    URI
    http://journals.ajums.ac.ir/article_79705.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/220346

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب