پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس ویژگی شخصیتی عزم با توجه به نقش میانجی گری جهت گیری هدف در میان دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز
(ندگان)پدیدآور
شریفی اردانی, علیرضاخیّر, محمدحیاتی, داودشریفی اردانی, احمدرئیسی, جعفرروحی, علی رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس ویژگی شخصیتی «عزم» با توجه به نقش واسطه ای جهت گیری هدف بود. شرکتکنندگان پژوهش 356 دانشجو (177 دختر و 179 پسر) از دانشکده های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز بوده اند که به شیوه ی تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. شرکتکنندگان مقیاس 12 گویهای "عزم" داکورس و کوئین و مقیاس 24 گویه ای جهت گیری هدف الیوت و مک گریگور را تکمیل کردند. تحلیل یافته ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به صورت سلسله مراتبی همزمان مطابق با مراحل بارون و کنی برای تحلیل مسیر انجام پذیرفت. علاوه بر مراحل مذکور برای بررسی برازندگی نتایج مدل تحلیل مسیر پژوهش از نرم افزار لیزرل (ویرایش 5/8) استفاده شد. نتایج نشان میدهند که بین ویژگی "عزم" و جهت گیریهای گرایشی (چه عملکردی و چه تسلطی) رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد و با جهت گیریهای اجتنابی (چه عملکردی و چه تسلطی) رابطه ی معناداری وجود ندارد. نقش واسطه ای جهت گیریهای هدف گرایشی (چه عملکردی و چه تسلطی) در پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس ویژگی شخصیتی "عزم" تأیید شد.
کلید واژگان
ویژگی شخصیتی عزمجهت گیری هدف
پیشرفت تحصیلی
دانشجویان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایراناستاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، مؤسسه روشن اندیشان مهر، اهواز، ، ایران
کارشناس ارشد روانشناسی آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
شاپا
2251-65062345-2757




