بررسی مقایسهای وابستگی به اینترنت و نقش آن در سلامت روان و رفتارهای روانی- اجتماعی دانشآموزان کاربر اینترنت (مورد کاوی: تهران و باکو)
(ندگان)پدیدآور
قدسی, فرانکاسدزاده, حسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
استفاده افراطی و یا اعتیاد به اینترنت موجب اختلالات روانی و اجتماعی به ویژه در جوانان شده، این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه میزان وابستگی، شناخت رابطه بین اعتیاد به اینترنت و سلامت روان ومقایسه ویژگی های روانی اجتماعی دانش آموزان کاربر اینترنت انجام گرفت. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش دانش آموزان 14 تا18 ساله باکو و تهران که با روش نمونه گیری خوشه ای، از میان دانش آموزان کاربر اینترنت تعداد 250 نفر از باکو و250 نفر از تهران انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه های اعتیاد به اینترنت یانگ IAT و سلامت عمومی گلدبرگ GHQو تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی(میانگین، درصد، انحراف معیار) و استنباطی (همبستگی پیرسون) انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که، میانگین آزمون اعتیاد به اینترنت در تهران (44/41) و در باکو (75/48) بود. بین وابستگی به اینترنت و سلامت جسمانی(280/. (r=، اضطراب (306/. (r= افسردگی(373/0 (r= دانشآموزان کاربر اینترنت در تهران و باکو همبستگی مثبت ورابطه معنی داربود.اما با مؤلفه کارکرد اجتماعی رابطه ضعیف بود. همچنین نتایج مقایسه نشان داد با تفاوت اندک، اختلالات جسمانی، افسردگی و اضطراب دانش آموزان کاربر اینترنت باکو بیشتر از تهران است و کارکرد اجتماعی دانش آموزان تهران کمتر از دانشآموزان باکو است. این تفاوت کم است، در کل وضعیت سلامت عمومی دو گروه مشابه بود. میانگین وابستگی به اینترنت درکاربران باکو بیشتر از کاربران تهران است. رابطه معنی دار بین وابستگی به اینترنت و سلامت روان وجود داشت. هرچه وابستگی بیشتر باشد اختلالات چسمانی، اضطراب، افسردگی بیشتر است. با توجه به تشابهات فرهنگی و اجتماعی دو کشور ایران و آذربایجان، در مقایسه بین میزان برخورداری سلامت روان ورفتارهای روانی اجتماعی دانش آموزان کاربر اینترنت تفاوت معنی دار نشان داده نشد.
کلید واژگان
سلامت رواناعتیاد به اینترنت
دانش آموزان
اضطراب
افسردگی
تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
شاپا
2251-65062345-2757




