بررسی و مقایسه میزان خطاهای درس ریاضی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و عادی پایه ششم
(ندگان)پدیدآور
کریمزاده, نازنیندرویشی, مریمخادمی عادل, لیلانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی و مقایسه میزان خطاهای درس ریاضی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری و دانش آموزان عادی پایه ششم ابتدایی شهرستان لردگان بوده است. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی-تحلیلی و پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لردگان در سال تحصیلی 95-1394 (2495نفر دانشآموز عادی و 238 دانشآموز مبتلا به اختلال یادگیری) بوده که به روش نمونهگیری تصادفی ساده، 50 دانشآموز عادی و 40 دانشآموز مبتلا به اختلال یادگیری از میان آنان انتخاب گردیده است. ابزار گردآوری دادههای پژوهش چند کاربرگ پژوهشگرساخته و پرسشنامه اختلالات یادگیری ریاضی(آزمون ریاضیات ایران کی- مت، 1988) بوده است. روایی ابزار در این پژوهش توسط پنج متخصص در امر آزمونهای روانی و اختلالات یادگیری و پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرانباخ 82/0 محاسبه شده است.برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون های تی و تحلیل واریانس استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی است که بین میزان خطاهایی درس ریاضی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری با دانش آموزان عادی در مقیاس حل مساله، تشخیص شکل، تشخیص چهار عمل، تشخیص پول و تشخیص زمان تفاوت وجود دارد. بین میزان خطای دانش آموزان مبتلا به اختلال در درس ریاضی(کل و خرده مقیاس ها) با توجه به ویژگی های دموگرافیک آنان(جنسیت، معدل و تحصیلات والدین) تفاوت معنی-داری وجود نداشته است.
کلید واژگان
اختلال یادگیریدرس ریاضی
تشخیص چهار عمل
شکل
مقیاس حل مسأله
زمان و پول
تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
شاپا
2251-65062345-2757




