تأثیر آموزش راهبرد های یادگیری و مطالعه با تأثیر آموزش تنظیم هیجانی بر تاب آوری تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دبیرستانی منطقه نه تهران
(ندگان)پدیدآور
عیسی بخش, مانیاسیف, علی اکبراحدی, حسندرتاج, فریبرزنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش راهبرد های یادگیری و مطالعه با تأثیر آموزش تنظیم هیجانی بر تاب آوری تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر انجام شد. روش این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. برای این منظور تعداد 60 دانش آموز از بین 31 مدرسه پس از اجرای پیش آزمون و غربالگری به صورت تصادفی در سه گروه (گروه اول: آموزش راهبرد های یادگیری و مطالعه،گروه دوم : آموزش تنظیم هیجانی و گروه سوم: بدون آموزش ) قرار گرفتند. پس از طی10 جلسه آموزشی که در مورد هر کدام از گروههای اول و دوم اجرا شد نتایج پس آزمون توسط پرسشنامههای اضطراب امتحان و تاب آوری تحصیلی جمع آوری و سپس با روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغییری و آزمون شفه نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه آزمایش و کنترل مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه نسبت به آموزش تنظیم هیجانی دارای اثرگذاری به مراتب معنادارتری بر میزان کاهش اضطراب امتحان و نیز بر میزان تاب آوری تحصیلی می باشد.
کلید واژگان
راهبرد های یادگیری و مطالعهآموزش تنظیم هیجانی
تاب آوری تحصیلی
اضطراب امتحان
دانش آموزان
تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.عضو هیات علمی، دکترای روانشناسی تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
عضو هیات علمی، دکترای روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
عضو هیات علمی، دکترای روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
شاپا
2251-65062345-2757




