پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان : نقش اضطراب در مهارت های سه گانه آموزش زبان انگلیسی(خواندن، شنیدن و نوشتن)
(ندگان)پدیدآور
مهدی نژاد گرجی, گلینرضایی, علی محمدامین بیدختی, علی اکبرمحمدی فر, محمد علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس زبان انگلیسی بر اساس اضطراب در مهارت های سه گانه آموزش زبان انگلیسی صورت گرفت. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. از میان کلیه دانش آموزان دختر شرکت کننده در موسسات و آموزشگاههای دخترانه زبان انگلیسی شکوه در سطح شهرهای ساری، قایمشهر، بابل، بابلسر و امیرکلا در دامنه سنی 13 تا 18 سال در ترم های سه ماهه تابستان و پاییز 1395، به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، 545 زبان آموز انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه اضطراب صفت حالت اشپیلبرگر، مقیاس اضطراب شنیداری زبان خارجی، اضطراب خواندن زبان خارجی و اضطراب نوشتاری زبان دوم بوده و برای ارزیابی شاخص عملکرد تحصیلی نیز از نمرات پایان ترم زبان آموزان استفاده شده است. داده های بدست آمده با روش های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های این تحقیق نمایانگر وجود همبستگی بین اضطراب در مهارت های سه گانه آموزش زبان و عملکرد تحصیلی درس زبان انگلیسی بود. بر اساس نتایج رگرسیون گام به گام هر سه متغیر اضطراب زبان دارای قدرت پیش بینی کنندگی عملکرد تحصیلی هستند و این سه مولفه مجموعاً 25 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی در درس زبان را تبیین میکنند که با توجه به ضرایب بتا، اضطراب شنیداری بیشترین سهم را در پیش بینی عملکرد تحصیلی دارا بود. به منظور بهبود عملکرد تحصیلی درس زبان انگلیسی لازم است برنامه ریزی لازم در خصوص کنترل و کاهش اضطراب در انواع مهارت-های زبانی (خواندن، شنیدن و نوشتن) صورت پذیرد.
کلید واژگان
عملکرد تحصیلیمهارت های آموزش زبان انگلیسی
اضطراب خواندن زبان
اضطراب شنیداری زبان
اضطراب نوشتاری زبان
تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تریبیتی، دانشکده روانشناسی تریبیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایراندانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تریبیتی، دانشکده روانشناسی تریبیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تریبیتی، دانشکده روانشناسی تریبیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تریبیتی، دانشکده روانشناسی تریبیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
شاپا
2251-65062345-2757




