جایگاه رباعی در فولکلور تاجیک
(ندگان)پدیدآور
شکورزاده, میرزانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با بررسی آثار شفاهی تاجیکان آسیای میانه، محققان بر این باورند که فولکلور تاجیک تنوع بسیار رنگین و سابقة دیرین داشته است و آثاری ارزشمند و خلاق و آموزنده را دربرمیگیرد. ادبیات عالمگیر تاجیک که بزرگترین نابغهها و گنجهای علم و هنر به گنجینة تمدن بشری افزودند، از «مادر علوم» یعنی فولکلور منشأ گرفته است. در ادبیات عامیانه یعنی فولکلور تاجیک، رباعی و دوبیتی پیش از انواع دیگر شعر رواج یافته و در اکثر اوقات با ذوق خاصی سروده شده است. دانشمند صاحبنام، استاد رجب اماناف، معتقد است که رباعی گواهینامة آرزوها، دردها، شادیها، غمها، خوشکامیها و ناکامیهای مردم در دورههای گوناگون بوده است. بررسی شماری از رباعیها و دوبیتیهای گویندگان صاحبذوق تاجیک نشان میدهد که بیشتر آنها از نگاه محتوا و رعایت وزن و قافیه و استفاده از دیگر صنایع شعری عاری از کمبودند. عشق، شکوۀ عاشق از معشوق و غم دوری از وطن از مهمترین موضوعات رباعیهای تاجیک است. رباعیات مردمی نیز دربردارندۀ معنی و مضمونهای مذهبی، عرفانی و افکار صوفیانه است که در تأثیر یا تقلید از شعرای مشهور ازسوی مردم عامی ایجاد شده است.
کلید واژگان
ادبیات تاجیکفولکلور
رباعی
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2006-12-221385-10-01




