جایگاه و توسعه اکوسیستم کارآفرینی گردشگری در استان زنجان با تکیه بر پیشینه عرفانی
(ندگان)پدیدآور
نوروزی, مهنازنجفی, امیررشیدی, محمدمهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گردشگری عرفانی به عنوان یک واقعیت اجتماعی و فرهنگی، دارای وظایف و کارکردهای مثبت در جامعه میباشد. گردشگری معرفتی شاخهای از گردشگری فرهنگی است که ارتباط مسقیم با عرفان دارد به طوری که شخص گردشگر سفری هدفمند را برای کسب معرفت یا  دیدار از مکانهای مقدس عارفانه آغاز مینماید. بازیابی روانی، آرامش روح، لذت بردن از فضای معنوی، مشاهده جلوههای مختلف آداب و رسوم، محصولات معنوی، تمایلات (عرفانی- روحانی)، جلای جان، خیر و برکت، صلح پایدار، کشف منابع و منافع، تحول اقتصادی و بازرگانی، کسب درآمد سرشار، اشتغالزایی، شناخت فرهنگ معنوی، احیای غرور ملی، منش فرهنگ (اسلامی- ایرانی)، پاسداشت میراث فرهنگی، شناخت شیوههای زندگی، حفظ منابع فرهنگی، بروز تبادلات فرهنگی، ارتباط و پیوند متقابل (میزبان و میهمان)، تعادل، تعامل، ترمیم، توسعه شهر و... از مهمترین کارکردها و اثرات مثبت این حوزه در جامعه میباشد. در این تحقیق به استخراج یک سری از عوامل تأثیرگذار بر گسترش و رشد صنعت گردشگری عرفانی در استان زنجان پرداخته شده است. بنابراین با ارائه راهکارها و پیشنهادات درخصوص توسعه اکوسیستم کارآفرینی و ایجاد برنامهریزیهای صحیح مبتنی بر واقعیت و نیاز (میهمان و میزبان) رفع کمبود تسهیلات و خدمات، افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی بین جامعه محلی و گردشگران، ثبات، کنترل و نظارت دقیق در حوزه اقتصادی و خدمات رفاهی و بهداشتی و... میتوان به راهکارهای توسعه و رفع موانع پیشرفت این حوزه در استان زنجان کمک بسیاری کرد.
کلید واژگان
توسعه فرهنگیاکوسیستم کارآفرینی
گردشگری
گردشگری عرفانی
فضاهای عرفانی
شماره نشریه
57تاریخ نشر
2018-10-231397-08-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، پژوهشگاه شاخصپژوه اصفهان، اصفهان، ایران.دانشیار گروه مهندسی صنایع، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
استادیار، موسسه مطالعات انرژی، تهران، ایران.




