مرور دوره 11, شماره 41 بر اساس تاریخ انتشار

  • دنیا؛ نماد عالم ظلمت در عرفان اسلامی 

    سالاری, مصطفی؛ حسینی کازرونی, سید احمد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)
    در عرفان اسلامی، همواره شاهد ارائه سیمای ناخوشایند و فریبکار از دنیا هستیم. این نگرش، با آن­چه در دیگر  مکتب­های عرفانی مشاهده می­شود، همسو است؛ اما آن­چه مخاطب را به بازنگری این نگرش فرا می­خواند، همسویی غیر  قابل انکاری ...

  • بررسی مبانی و سازو کارهای استعاره در متون عرفانی 

    سید ترابی, سید حسن؛ کمالی, رقیه (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)
    عرفان - شناخت خالق هستی- مناسبترین و کوتاه ترین راه ممکن برای وصول به حق است. پدیده ای نافذ، پرجذبه و مبهم که حالات ـ در واقع ـ تغیراتی را سبب می شود که از نگاه دیگران سؤال برانگیز است. این تحولات آنچنان موثر و مداوم است ...

  • بررسی بازگشت به موطن اصلی از دیدگاه مثنوی و رباب نامه 

    حسن زاده, شهریار (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)
    انسان جستجو‌گر همواره در پی شناخت اصل و جایگاه نخستین خود بوده و در آرزوی بازگشت به آنجا به سر می‌برد و زندگی شکوهمند خود را با همین نگرش شکل می‌دهد. برر سی متون عرفانی از  گرایش ذاتی و فطری انسان به سوی وطن اصلی پرده ...

  • نور سیاه در عرفان از دیدگاه اسیری لاهیجی 

    جعفری لنگرودی, ملیحه؛ ذاکری, احمد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)
    یکی از مباحث پیچیده عرفان، بحث نور خاص نور سیاه است که در مشرب برخی از صوفیان پذیرفته شده است و مطالب فراوانی پیرامون آن بیان کرده اند . هدف از بیان این مساله ، معرفی نور سیاه در سلوک عرفانی بوده ، نکته مهم آن است که این ...

  • جدال بی­ امان روح با شش فرزند خویش در الهی ­نامۀ عطار نیشابوری 

    جعفری, ناهید (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)
    شیخ فرید­الدین عطار، پیر نیشابور، شاعری عارف و عارفی شاعر و شوریده­ایی معنی­آفرین است؛ البته مهارت او تنها به فن گویندگی خلاصه نمی­شود؛ چرا­که وی در میدان نویسندگی نیز گامی بس استوار دارد. عظمت اندیشۀ عطار تا بدان ­جاست ...

  • انسان و عمومیت عرفان از منظر شاه‌آبادی(ره) 

    محمدزاده, سید نادر (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)
    آراء آیت الله شاه آبادی(رة) در زمینه‌های گوناگون با نگاهی عرفانی بیان شده است. از منظر ایشان انسان از دو بعد ظاهری و باطنی تشکیل شده است؛ جنبة باطنی انسان مراتب هفتگانه دارد که در طول هم‌اند و در فطرت انسان باالقوه‌اند. ...