مرور دوره 11, شماره 41 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
دنیا؛ نماد عالم ظلمت در عرفان اسلامی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)در عرفان اسلامی، همواره شاهد ارائه سیمای ناخوشایند و فریبکار از دنیا هستیم. این نگرش، با آنچه در دیگر مکتبهای عرفانی مشاهده میشود، همسو است؛ اما آنچه مخاطب را به بازنگری این نگرش فرا میخواند، همسویی غیر قابل انکاری ...
-
بررسی مبانی و سازو کارهای استعاره در متون عرفانی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)عرفان - شناخت خالق هستی- مناسبترین و کوتاه ترین راه ممکن برای وصول به حق است. پدیده ای نافذ، پرجذبه و مبهم که حالات ـ در واقع ـ تغیراتی را سبب می شود که از نگاه دیگران سؤال برانگیز است. این تحولات آنچنان موثر و مداوم است ...
-
بررسی بازگشت به موطن اصلی از دیدگاه مثنوی و رباب نامه
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)انسان جستجوگر همواره در پی شناخت اصل و جایگاه نخستین خود بوده و در آرزوی بازگشت به آنجا به سر میبرد و زندگی شکوهمند خود را با همین نگرش شکل میدهد. برر سی متون عرفانی از گرایش ذاتی و فطری انسان به سوی وطن اصلی پرده ...
-
نور سیاه در عرفان از دیدگاه اسیری لاهیجی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)یکی از مباحث پیچیده عرفان، بحث نور خاص نور سیاه است که در مشرب برخی از صوفیان پذیرفته شده است و مطالب فراوانی پیرامون آن بیان کرده اند . هدف از بیان این مساله ، معرفی نور سیاه در سلوک عرفانی بوده ، نکته مهم آن است که این ...
-
جدال بی امان روح با شش فرزند خویش در الهی نامۀ عطار نیشابوری
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)شیخ فریدالدین عطار، پیر نیشابور، شاعری عارف و عارفی شاعر و شوریدهایی معنیآفرین است؛ البته مهارت او تنها به فن گویندگی خلاصه نمیشود؛ چراکه وی در میدان نویسندگی نیز گامی بس استوار دارد. عظمت اندیشۀ عطار تا بدان جاست ...
-
انسان و عمومیت عرفان از منظر شاهآبادی(ره)
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2014-12-22)آراء آیت الله شاه آبادی(رة) در زمینههای گوناگون با نگاهی عرفانی بیان شده است. از منظر ایشان انسان از دو بعد ظاهری و باطنی تشکیل شده است؛ جنبة باطنی انسان مراتب هفتگانه دارد که در طول هماند و در فطرت انسان باالقوهاند. ...



