تدوین و اولویتبندی سیاستهای تحقق بستر فرهنگی شکل گیری اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی: شورای عالی انقلاب فرهنگی)
(ندگان)پدیدآور
اسمعیلی گیوی, حمیدرضانظرمنصوری, علیپورنگ, حمیدفضائلی, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با گذشت هفت سال از طرح بحث اقتصاد مقامتی توسط مقام معظم رهبری (مدظلّه العالی) صحبت از چیستی و چرایی اقتصاد مقاومتی بهاندازهی چگونگی تحقق آن در اولویت پژوهش نیست. نظریهپردازان اقتصادی معتقدند فرهنگ، بر اقتصاد تأثیر داشته و آن را عاملی مهم در تشویق فعالیتهای مفید اقتصادی مانند کار و تلاش میدانند و همواره بر اهمیت اثر فرهنگ بر رشد اقتصادی تأکید کردهاند. ازآنجاکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جایگاه قرارگاه فرهنگی کشور و متشکل از تمامی نهادهای حقوقی فرهنگی جمهوری اسلامی و خبرگان برتر این حوزه در کشور است انتظار میرود سیاستهای فرهنگی لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی را تصویب و ابلاغ نماید. پژوهش حاضر با رویکرد ترکیبی (کمیـکیفی)، انجام شده است؛ در بخش کیفی با استفاده از روشهای مطالعه اسنادی و فراترکیب پژوهشهای پیشین و نیز تحلیل مصاحبههای انجام شده به استخراج سازهها، مؤلفهها، مفاهیم و متغیرهای فرهنگی مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخته شد و بر این اساس مدل مفهومی پژوهش ساخته شد. در بخش کمی با استفاده از ابزار پرسشنامه و نظرسنجی از خبرگان از نرمافزار PLS برای مدلسازی معادله ساختاری و آزمون مدل نهایی بهره گرفته شد. درنهایت با استفاده از مدل کانو حوزههای دارای اولویت برای سیاستگذاری مشخص شدند و بر اساس اولویتهای سیاستگذاری استخراجشده، با انجام آزمون فریدمن 26 اقدام سیاستی از میان 122 اقدام، انتخابشده و بهعنوان بسته سیاستی فرهنگی برای تحقق اقتصاد مقاومتی ارائه شد.
کلید واژگان
فرهنگاقتصاد مقاومتی
سیاستگذاری
سیاست فرهنگی
شماره نشریه
81تاریخ نشر
2019-01-211397-11-01
ناشر
پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجسازمان پدید آورنده
دکتری مدیریت و مدیرکل دفتر پژوهش های علمی و فرهنگی معاونت پژوهشی شورای عالی انقلاب فرهنگیدانش آموخته دکتری علوم اجتماعی
مدیر گروه پژوهش های فرهنگ و علم معاونت پژوهشی شورای عالی انقلاب فرهنگی
دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام




