تبیین ماهیت «بهشت» و «جهنم» از دیدگاه ملاصدرا و ابن عربی
(ندگان)پدیدآور
علیاصغری نزاکتی, مهدیهقربانی, ام البنیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ملاصدرا و ابنعربی با نگاه توحیدی و بر اساس مبانی اصالت وجود، حرکت جوهری، وحدت وجود و تجلی وجود ظلی به اثبات معاد و مراحل آن در سیر صعود که نهایت آن بهشت و جهنم است، نائل شدند. ایشان به توصیف بهشت و جهنمی پرداختند که سبب رساندن کثرات به وحدت و چشیدن رحمت الهی میشود، اما وجود خلقی ملاصدرا، سِعِۀ فکری و برگزیدن روش ایجاب و سلب در بررسی مطالب پیشینیان، سبب درخشش وی شده است. این هماهنگی در توصیف بهشت و جهنم که بر مبنای روش مشترک کشف و شهود و مضاف بر آن، آیات و روایات و داستانهای منقول از ائمه] است، به صورت صریح و یا ضمنی در شاهکارهای ملاصدرا به وضوح مشاهده میشود؛ البته پیداست که نبوغ صدرا سبب ظهور تفاوتهایی با ابنعربی شده است. مانند بحث ایجاد صور توسط نفس در مراحل معاد یعنی بهشت و جهنم که به عقیده صدرا در صقع نفس و به واسطه قدرت ایجاد نفس توسط قوه خیال و به عقیده ابنعربی در خارج نفس به واسطه تناکح اسماء و صفات انجام میگیرد. با وجود این، باید اذعان نمود که بهرهمندی هر دو از منابع مشترک، سبب تشابه زیاد بین این دو شده است و در این بحث نمیتوان ملاصدرا را متأثر محض از ابنعربی تلقی نمود.
کلید واژگان
ملاصدراابن عربی
بهشت
جهنم
نفس
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01




