تاثیر رسانه ها برترویج عفاف و حجاب در جامعه اسلامی ایرانی
(ندگان)پدیدآور
قربانی سپهر, آرشخلیلی شورکائی, مجیدمیر شکاری, محمد رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دو دهه اخیر، مسئله حجاب و عفاف همواره یکی از دغدغ ههای مهم دینى، فرهنگی و اجتماعی بوده که گاه مورد توجه دستگاهها و نهادهای دولتی و عمومی قرارگرفته است. در این میان، رسانه های جمعی اعم از دیداری، شنیداری و مکتوب، نقش انکارناپذیری در ترویج یا تضعیف فرهنگ حجاب و عفاف در سطح عموم داشته اند. یکی از مهمترین مفاهیم دینی کهبحث آن همواره مورد توجه محافل مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه بوده، مفهوم عملکرد رسانه در ترویج عفاف و حجاب، کاربرد و استفاده از این مفهوم در نزد طبقات مختلف جامعه است و کمتر کسی را می توان یافت که تصوری از این واژه در ذهن نداشته باشد و یا مراد آن را نداند. بر این مبنا، مقاله حاضر به دو سؤال پاسخ می دهد که عبارتند از: راه حل های ترویج حجاب و عفاف در رسانه کدام است؟ آسیب ها و مشکلات رسانه ها در این خصوص، چگونه است؟ این پژوهش سعی دارد تا با استفاده از روش توصیفی _ تحلیلی، با بیان مفهوم عفاف و حجاب، به بررسی تأثیر رسانه ها بر ترویج عفاف و حجاب بپردازد و هدف مقاله در پی یافتن رابطه بین رسانه و حجاب و عفاف در جامعه اسامی ایرانی است. اطلاعات این پژوهش نیز از طریق منابع کتابخانه ای و اسنادی توأمان گردآوری شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که رسانه ها از جمله (تلویزیون) توانسته اند تأثیر مثبت و معناداری بر فرهنگ عفاف و حجاب بگذارند و به نوعی رابطه مستقیم بین آ نها برقرار است، اما در دهه های اخیر به دلیل جا به جایی مدیران رسانه ها و تغییر رویکرد آ نها در برنامه ها این رسالت کمی به فراموشی سپرده شده است که باید به آن توجه ویژه ای نمود و در این میان شبکه های ماهواره ای بیشترین تأثیر منفی را بر فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه اسامی ایرانی داشته است. بر این مبنا، اهمیت تحقیق از آن روست که برای حجاب و عفاف ارزش دوچندانی قائل است.
کلید واژگان
رسانهعفاف
حجاب
جامه اسلامی
ایران
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
فرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی/مرکز تحقیقات کاربردیسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهددانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2345-58102716-9995




