• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی دانش انتظامی خراسان شمالی
    • دوره 3, شماره 12
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی دانش انتظامی خراسان شمالی
    • دوره 3, شماره 12
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نگرش کاربران شبکه های اجتماعی به مقوله عفاف و حجاب در فضای مجازی (مطالعه موردی شهر بجنورد)

    (ندگان)پدیدآور
    اسکندری, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    359.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با ورود ماهواره و گسترش سریع فناوری‌های شبکه، چالش‌های جدیدی پیش روی مقوله حجاب و عفاف قرار گرفت. شناسایی آسیب‌های احتمالی دنیای مجازی در رابطه با حجاب و عفاف می‌تواند همچنیان موضوع پژوهش‌های اجتماعی، دینی و تربیتی باشد. پژوهش حاضر با مبنا قرار دادن یافته‌های یک پژوهش نظری با عنوان «ارتباط عفیفانه در شبکه‌های اجتماعی سایبری» به بررسی نگرش کاربران شبکه‌های اجتماعی به مقوله حجاب و عفاف در دنیای واقعی و مجازی و همچنین میزان پایبندی آنها به رفتار عفیفانه در هر دو فضای واقعی و مجازی پرداخته است. پژوهش به لحاظ پارادایم پژوهشی از زمره پژوهش‌های کمّی و از انواع توصیفی به شمار می‌رود و از منظر روش، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کاربران شبکه‌های اجتماعی ساکن استان خراسان شمالی تشکیل می‌دهد که از این میان 490 نفر زن و مرد که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، پرسشنامه ها را تکمیل کردند. ابزار این پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته است که ضرایب همسانی درونی آن با روش آلفای کرونباخ بین 0/71 تا 0/83 محاسبه گردید. یافته های پژوهش حاکی از آن است که حدود 54% از شرکت‌کنندگان بیش از دو ساعت و حدود 25% بین یک تا دو ساعت در روز از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. تحلیل یافته‌ها نشان داد که نمره نگرش کاربران به مقوله حجاب و عفاف خوب ارزیابی نمی شود و برخلاف کلیشه‌های ذهنی، نمره زنان به‌ طور معناداری بالاتر از مردان است. همچنین، نمره افراد متأهل و کسانی که کمتر از یک ساعت در روز از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، به‌طور معناداری در مقوله‌های نگرش به حجاب در دنیای مجازی بالاتر از افراد مجرد است. با عنایت به یافته‌ها، به‌طور ویژه پیشنهاد می‌شود که در تبلیغات دینی، مردان بیش از زنان و حداقل به همان اندازه مورد خطاب قرار گیرند. همچنین با توجه به ارتباط مستقیم معنادار بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و نمره نگرش کاربران، لازم است که کاربران به ویژه افراد مجرد، از طریق آموزش‌های دینی و همچنین ارتقاء سواد رسانه‌ای نسبت به آسیب‌های فضای مجازی شناخت بیشتری پیدا کنند.
    کلید واژگان
    حجاب
    عفاف
    شبکه‌های اجتماعی
    دنیای مجازی

    شماره نشریه
    12
    تاریخ نشر
    2017-01-20
    1395-11-01
    ناشر
    فرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی/مرکز تحقیقات کاربردی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه بجنورد

    شاپا
    2345-5810
    2716-9995
    URI
    http://khs.jrl.police.ir/article_17187.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/214895

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب