نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسکندری, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:12:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:12:37Z
dc.date.available1399-07-09T02:12:37Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:12:37Z
dc.date.issued2017-01-20en_US
dc.date.issued1395-11-01fa_IR
dc.date.submitted2017-01-05en_US
dc.date.submitted1395-10-16fa_IR
dc.identifier.citationاسکندری, حسین. (1395). بررسی نگرش کاربران شبکه های اجتماعی به مقوله عفاف و حجاب در فضای مجازی (مطالعه موردی شهر بجنورد). فصلنامه علمی دانش انتظامی خراسان شمالی, 3(12), 95-112.fa_IR
dc.identifier.issn2345-5810
dc.identifier.issn2716-9995
dc.identifier.urihttp://khs.jrl.police.ir/article_17187.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/214895
dc.description.abstractبا ورود ماهواره و گسترش سریع فناوری‌های شبکه، چالش‌های جدیدی پیش روی مقوله حجاب و عفاف قرار گرفت. شناسایی آسیب‌های احتمالی دنیای مجازی در رابطه با حجاب و عفاف می‌تواند همچنیان موضوع پژوهش‌های اجتماعی، دینی و تربیتی باشد. پژوهش حاضر با مبنا قرار دادن یافته‌های یک پژوهش نظری با عنوان «ارتباط عفیفانه در شبکه‌های اجتماعی سایبری» به بررسی نگرش کاربران شبکه‌های اجتماعی به مقوله حجاب و عفاف در دنیای واقعی و مجازی و همچنین میزان پایبندی آنها به رفتار عفیفانه در هر دو فضای واقعی و مجازی پرداخته است. پژوهش به لحاظ پارادایم پژوهشی از زمره پژوهش‌های کمّی و از انواع توصیفی به شمار می‌رود و از منظر روش، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کاربران شبکه‌های اجتماعی ساکن استان خراسان شمالی تشکیل می‌دهد که از این میان 490 نفر زن و مرد که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، پرسشنامه ها را تکمیل کردند. ابزار این پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته است که ضرایب همسانی درونی آن با روش آلفای کرونباخ بین 0/71 تا 0/83 محاسبه گردید. یافته های پژوهش حاکی از آن است که حدود 54% از شرکت‌کنندگان بیش از دو ساعت و حدود 25% بین یک تا دو ساعت در روز از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. تحلیل یافته‌ها نشان داد که نمره نگرش کاربران به مقوله حجاب و عفاف خوب ارزیابی نمی شود و برخلاف کلیشه‌های ذهنی، نمره زنان به‌ طور معناداری بالاتر از مردان است. همچنین، نمره افراد متأهل و کسانی که کمتر از یک ساعت در روز از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، به‌طور معناداری در مقوله‌های نگرش به حجاب در دنیای مجازی بالاتر از افراد مجرد است. با عنایت به یافته‌ها، به‌طور ویژه پیشنهاد می‌شود که در تبلیغات دینی، مردان بیش از زنان و حداقل به همان اندازه مورد خطاب قرار گیرند. همچنین با توجه به ارتباط مستقیم معنادار بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و نمره نگرش کاربران، لازم است که کاربران به ویژه افراد مجرد، از طریق آموزش‌های دینی و همچنین ارتقاء سواد رسانه‌ای نسبت به آسیب‌های فضای مجازی شناخت بیشتری پیدا کنند.fa_IR
dc.format.extent359
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherفرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی/مرکز تحقیقات کاربردیfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی دانش انتظامی خراسان شمالیfa_IR
dc.relation.ispartofAppliedResearchBureau of the police force of northern khorasanen_US
dc.subjectحجابfa_IR
dc.subjectعفافfa_IR
dc.subjectشبکه‌های اجتماعیfa_IR
dc.subjectدنیای مجازیfa_IR
dc.titleبررسی نگرش کاربران شبکه های اجتماعی به مقوله عفاف و حجاب در فضای مجازی (مطالعه موردی شهر بجنورد)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه بجنوردfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue12
dc.citation.spage95
dc.citation.epage112


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد