ارزیابی قابلیت مدیریت دانش و بهبود آن با استفاده از روش تصمیمگیری ترکیبی فازی (مطالعه موردی: شرکت صنام)
(ندگان)پدیدآور
عبدالشاه, محمدخطیبی, سید امیرمحمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش: هدف از این پژوهش ارائه روشی جهت ارزیابی قابلیت مدیریت دانش براساس روش گلد-زیرساختی(تکنولوژی، ساختار، فرهنگ) و فرآیندی(فراگیری، تبدیل، کاربرد و حفاظت) با بهرهگیری از روش تصمیمگیری چندمعیاره فازی چانگ و وانگ (2009) و روش درک و فهم خروجی آن در قالب متغیرهای کلامی لطفیزاده با بررسی کاربردی شرکت صنام بود. روششناسی: درپژوهش حاضر دادهها به صورت کیفی و کمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. دادههای کیفی از طریق مصاحبه با گروههای مرجع، متخصصین، خبرگان و افراد درگیر با مدیریت دانش و دادههای کمی نیز از طریق پرسشنامه حاصل گردآوری شده و سپس با استفاده از مدل غربالسازی فازی و مفاهیمی از جمله اعداد فازی مثلثی و رویکرد زبانی فازی تلاش شد روشی برای اندازهگیری و تحلیل قابلیت مدیریت دانش در سازمان ارائه شود. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که مدیران با بهرهگیری از روش روش تصمیمگیری ترکیبی فازیمیتوانند قابلیت مدیریت دانش در سازمانها را ارزیابی کرده و سپس وضعیت مطلوب را تعیین و با اولویتبندی معیارها به سوی آن حرکت کنند. همچنین تصمیمگیران شرکت صنام میبایست معیارهای حفاظت و تبدیل را در اولویت برنامهریزی خود قرار داده و سایر معیارهای کاربرد، تکنولوژی، فرهنگ وساختار را به ترتیب در اولویتهای بعدی جهت بهبود مدیریت دانش قرار دهند.
کلید واژگان
مدیریت دانشمدل گلد
غربالسازی فازی
روش اجماع نظر
تصمیمگیری ترکیبی فازی
شرکت صنام
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه قمسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکدۀ مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، سمنان، ایراندانشجوی دکتری، مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
شاپا
2476-66582476-6534




