ارزیابی میزان «اجرای راهبردهای تدریس» و «کیفیت کتاب آموزشی» در تدریس صرف و نحو عربی برای دانشجویان کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی
(ندگان)پدیدآور
حیدری, محمودحکیم, عبداللهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از آنجا که صرف و نحو از مهمترین واحدهای آموزش زبان عربی به دانشجویان رشتۀ  زبان و ادبیات فارسی است، و از آنجا که دانشجویان این رشته به رغم گذراندن هشت واحد صرف و نحو در مقطع کارشناسی و دو واحد در مقطع کارشناسی ارشد، حتی   در مقطع دکتری از حل سادهترین مسائل صرفی و نحوی عاجزند، پژوهش حاضر میکوشد با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه و مصاحبه به بررسی آموزش صرف و نحو عربی به دانشجویان کارشناسی ارشد رشتۀ زبان و ادبیات فارسی بپردازد. جامعۀ  آماری پژوهش، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و استادان رشتۀ زبان و ادبیات  فارسی در دانشگاههای تهران، علامۀ طباطبایی و بهشتی هستند. در این پژوهش میزان  دو متغیر «کیفیت کتاب آموزشی صرف و نحو» و « استفاده استادان از راهبردهای مناسب در تدریس صرف و نحو» از نظر دانشجویان و استادان بررسی شده است. از جمله یافتههای پژوهش حاضر این است که از نظر بیشتر دانشجویان، کتاب آموزشی صرف و نحو (باعنوان: شرح ابن عقیل)کیفیت مطلوبی ندارد و همچنین استادان در سطح پایینی از راهبردهای مناسب تدریس صرف و نحو استفاده میکنند.
کلید واژگان
آموزش زبان عربیکتاب آموزشی
راهبردهای تدریس صرف و نحو
کتاب شرح ابن عقیل
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2014-04-211393-02-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه یاسوجدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یاسوج
شاپا
2676-75032676-7511




