بررسی و مقایسه ابعاد یادگیری لغت در کتابهای زبان انگلیسی تخصصی «سمت»
(ندگان)پدیدآور
رضوانی, رضانوروزی, سمیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بررسی و مقایسه ابعاد یادگیری لغت در کتابهای زبان انگلیسی تخصصی «سمت» چکیده در دروس زبان تخصصی دانشگاهی فراگیری لغت نقش عمدهای دارد. یادگیری لغات به فراگیری مهارتهای زبان به ویژه مهارت خواندن کمک میکند. در کتابهای زبان تخصصی «سمت» که کتابهای رسمی دانشگاهی در ایران محسوب میشوند، مهارت خواندن مورد توجه قرار گرفته است؛ از این رو، توجه به دانش لغت و ماهیت چند بعدی بودن آن اهمیت دارد. هدف ما در این پژوهش، بررسی و مقایسة ابعاد یادگیری لغت در اینگونه کتابهاست تا مشخص شود در آنها به چه ابعاد و چه مقدار از یادگیری لغت پرداخته شده است. بدین منظور تمرینهای لغت درسی کتاب زبان تخصصی «سمت» در سه گروه هنر و علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی، و علوم پزشکی بررسی و تمرینهای مرتبط با هر کدام از ابعاد بر اساس فهرستی از پیش تهیه شده شمارش شد. نتایج نشان داد که به بعد مفهومی ـ ارجاعی توجه بیشتری شده است و سپس بعد صورت ـ معنایی و دستوری مورد توجه قرار گرفتهاند. به سایر ابعاد یا توجه بسیار اندکی شده است یا به طور کلی نادیده گرفته شدهاند. نتایج این تحقیق پرداختن به همة ابعاد لغات را به مؤلفان محترم توصیه میکند. اهمیت این اهتمام در بالا بردن کیفیت سطح آموزشی در نظام آموزش عالی مورد بحث قرار گرفته است.
کلید واژگان
انگلیسی برای اهداف ویژهابعاد لغت
دانش لغت
کتابهای زبان تخصصی «سمت»
کتابهای رسمی
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه یاسوجدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه یاسوج
شاپا
2676-75032676-7511




