| dc.contributor.author | فانیدپور, حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | حاتمی, جواد | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهدوی نسب, یوسف | fa_IR |
| dc.contributor.author | آرمند, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T02:06:51Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T02:06:51Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T02:06:51Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T02:06:51Z | |
| dc.date.issued | 2013-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-02-26 | en_US |
| dc.date.submitted | 1391-12-08 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فانیدپور, حسن, حاتمی, جواد, مهدوی نسب, یوسف, آرمند, محمد. (1392). مقایسه تأثیر محتوای دروس دانشگاهی با راهبرد قالب داستانی و قالب متداول در میزان یادگیری و یادداری دانشجویان. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی, 17(28), 97-113. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-7503 | |
| dc.identifier.issn | 2676-7511 | |
| dc.identifier.uri | http://jut.samt.ac.ir/article_9400.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/212966 | |
| dc.description.abstract | مقایسه تأثیر محتوای دروس دانشگاهی با راهبرد قالب داستانی و قالب متداول در میزان یادگیری و یادداری دانشجویان
حسین فانیدپور*
دکتر جواد حاتمی<sup>*</sup>*
یوسف مهدوینسب*<sup>**</sup>
دکتر محمد آرمند<sup>***</sup>*
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تدوین محتوای درسی دانشگاهی با راهبرد قالب داستانی و قالب متداول در میزان یادگیری و یادداری دانشجویان رشته تکنولوژی آموزشی در درس طراحی آموزشی دانشگاه تبریز است. تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعة آماری پژوهش حاضر را 180 نفر از دانشجویان کارشناسی تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز تشکیل دادند. برای نمونهگیری این پژوهش که حجم آن 40 نفر بود، از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، آزمون محقق ساخته مبتنی بر محتوا بود. به منظور جمعآوری اطلاعات، ابتدا پایایی و روایی آزمون یادگیری و یادداری محاسبه، سپس پیشآزمون یادگیری و یـادداری بر روی کلیه آزمودنیهای نمونه اجرا شـد. برای تجزیه و تحـلیل دادهها از آزمون آماری کوواریانس استفاده شد که این نتایج به دست آمد: در فرضیه اول، مشخص شد که تدوین محتوای درسی با راهبرد قالب داستانی، تأثیر معناداری بر یادگیری دانشجویان تکنولوژی آموزشی در درس طراحی آموزشی ندارد، اما در فرضیه دوم مشخص شد که تدوین محتوای درسی با راهبرد قالب داستانی بر یادداری دانشجویان تکنولوژی آموزشی اثربخش بوده، از معناداری بالایی برخوردار است.
<br clear="all" />
* کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی (Hasan.fanid@yahoo.com)
** دانشیار دانشگاه تربیت مدرس (j.hatami@modares.ac.ir)
*** دانشجوی دکترای تخصصی تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرس (abieasman@gmail.com)
*** استادیار مرکز تحقیق و توسعة علوم انسانی سمت (armand@samt.ac.ir) | fa_IR |
| dc.format.extent | 147 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها | fa_IR |
| dc.publisher | Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | University Textbooks; Research and Writting | en_US |
| dc.subject | تدوین کتاب درسی | fa_IR |
| dc.subject | راهبرد پیشآموزشی | fa_IR |
| dc.subject | راهبرد مبتنی بر داستان | fa_IR |
| dc.title | مقایسه تأثیر محتوای دروس دانشگاهی با راهبرد قالب داستانی و قالب متداول در میزان یادگیری و یادداری دانشجویان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای تخصصی تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار مرکز تحقیق و توسعة علوم انسانی سمت | fa_IR |
| dc.citation.volume | 17 | |
| dc.citation.issue | 28 | |
| dc.citation.spage | 97 | |
| dc.citation.epage | 113 | |