• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
    • دوره 16, شماره 27
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
    • دوره 16, شماره 27
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل جایگاه و همسویی منابع درسی برنامه کارشناسی ‌ارشد رشته علم‌‌سنجی در نظام آموزش عالی ایران با اهداف و اولویتهای نقشه جامع علمی کشور

    (ندگان)پدیدآور
    اسدیان, آزادهنوروزی‌چاکلی, عبدالرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    407.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تحلیل جایگاه و همسویی منابع درسی برنامه کارشناسی ‌ارشد رشته علم‌‌سنجی در نظام آموزش عالی ایران با اهداف و اولویتهای نقشه جامع علمی کشور[1]   آزاده اسدیان* دکتر عبدالرضا نوروزی‌چاکلی*   چکیده نگاهی به سیاستها و اهداف کلان کشور نشان می‌دهد توجه به سیاست‌گذاری آموزش در جهت تحقق سند چشم‌انداز بیست‌ساله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا کشور هم‌اکنون متناسب با نقشه جامع علمی در حال ایجاد تحول در ساختارهای مختلف آموزشی، پژوهشی و فناوری خود است. در همین راستا توجه به منابع و کتابهای درسی دانشگاهی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در نظام آموزش عالی کشور می‌تواند راه را برای توسعه ساختارهای آموزشی کشور بر اساس نقشه جامع علمی کشور هموارتر کند. بر این اساس، این پژوهش با استفاده از روشهای تحلیل محتوا و پیمایشی و با هدف بررسی میزان انطباق منابع درسی برنامه کارشناسی‌ارشد رشته علم‌سنجی مصوب 11/2/89 شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش عالی با اهداف و راهبردهای نقشه جامع علمی کشور به مورد اجرا درآمده است. ابزارهای به کار گرفته شده در این تحقیق شامل یک سیاهه وارسی به منظور بررسی مفهومی و محتوایی نقشه با واژه‌ها و عبارتهای کلیدی علم‌سنجی و یک پرسشنامه محقق ساخته به منظور جمع‌آوری نظرات اساتید و متخصصان علم‌سنجی است. جامعۀ آماری این تحقیق نیز شامل دو بخش است، بخشی از آن مربوط به منابع درسی رشته   علم‌سنجی برگرفته از برنامه آموزشی دوره کارشناسی‌ارشد رشته علم‌سنجی و بخشی دیگر شامل تعداد 60 نفر از اساتید و متخصصان رشته علم‌سنجی است که با استفاده از روش سرشماری انتخاب شده‌اند. نتایج حاکی از آن است که منابع درسهای سیاست‌گذاری علم، نظامهای سنجش علم، فناوری و نوآوری و جامعه‌شناسی ارتباطات علمی به ترتیب هرکدام با 942/11%، 397/11% و 817/9%، بیشترین ارتباط، و منابع درسهای مدلهای ریاضی در علم‌سنجی، نرم‌افزارهای کاربردی در مطالعات علم‌سنجی و تاریخ فلسفه علم به ترتیب هرکدام با 115/5%، 209/5% و 491/5%، کمترین میزان ارتباط را با راهبردهای پانزده‌گانه نقشه جامع علمی کشور داشته‌اند. 1. برگرفته از پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شاهد * دانشجوی کارشناسی‌ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شاهد (Azade.asadian@gmail.com) ** عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شاهد (Noroozi.reza@gmail.com)
    کلید واژگان
    منابع درسی
    علم‌سنجی
    نقشه جامع علمی کشور

    شماره نشریه
    27
    تاریخ نشر
    2012-12-21
    1391-10-01
    ناشر
    سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
    Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی‌ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شاهد
    عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شاهد

    شاپا
    2676-7503
    2676-7511
    URI
    http://jut.samt.ac.ir/article_6357.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/212950

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب