طراحی و تولید کتاب درسی الکترونیکی و بررسی تأثیر آن بر یادگیری و نگرش دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
نثری, شبنمزارعی زوارکی, اسماعیلآرمند, محمدرضایی, عیسینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
طراحی و تولید کتاب درسی الکترونیکی و بررسی تأثیر آن بر یادگیری و نگرش دانشجویان
شبنم نثری*
دکتر اسماعیل زارعی زوارکی**
دکتر محمد آرمند***
عیسی رضایی****
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کتاب الکترونیکی بر میزان یادگیری و نگرش دانشجویان کارشناسی در درس «مقدمات روشها و فنون تدریس» است؛ و آن روش از نوع شبه آزمایشی طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی اسـت کـه درس مـقدمات روشهـا و فنـون تدریس را در نیمسال دوم تحصیلی 1389ـ1390 انتخاب کرده بودند. نمونه تحقیق، شامل 36 دانشجوی درس «مقدمات روشها و فنون تدریس» بودکه به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (کتاب الکترونیکی) و گواه (روش متداول) تقسیم شدند. ابتدا از هر دو گروه، پیشآزمون یادگیری و نگرش در شرایط یکسان به عمل آمد؛ سپس، گروه آزمایش در طول ترم با استفاده از کتاب الکترونیکی (متغیر مستقل) و گروه کنترل به صورت متداول (کتاب چاپی) مورد آموزش
قرار گرفتند. در پایان، دادهها با استفاده از آزمون محقق ساخته یادگیری و پرسشنامه محقق ساخته نگرش نسبت به کتاب الکترونیکی در موقعیتهای پیشآزمون و پسآزمون جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمارههای توصیفی (میانگین، انحراف معیار وتعداد) و برای بررسی فرضیههای پژوهش، از آزمون T و تحلیل واریانس چندمتغیره، و همچنین برای محاسبه اندازه اثر از فرمول گلاس و برای تفسیر آن نیز از جدول گلاس استفاده شد. یافتهها نشان داد که میزان یادگیری و نگرش دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه به طور معناداری افزایش یافته است. سرانجام نتایج به دست آمده از این پژوهش، برتری میزان یادگیری و نگرش دانشجویانی را نشان داد که از طریق کتاب الکترونیکی آموزش دیده بودند.
* کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی )nasri.et88@gmail.com)
** دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی )ezaraii @yahoo.com)
*** عضو هئیت علمی مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت»)mohammadarmand@yahoo.com)
**** دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل )rezaeiphd@gmail.com)
کلید واژگان
کتاب الکترونیکیطراحی کتاب الکترونیکی
یادگیری
نگرش
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2012-12-211391-10-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشیدانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
عضو هئیت علمی مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت»
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
شاپا
2676-75032676-7511




