نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسهرابی, مهینfa_IR
dc.contributor.authorنامورمطلق, بهمنfa_IR
dc.contributor.authorمهرابی, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:05:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:05:37Z
dc.date.available1399-07-09T02:05:37Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:05:37Z
dc.date.issued2019-06-22en_US
dc.date.issued1398-04-01fa_IR
dc.date.submitted2019-05-24en_US
dc.date.submitted1398-03-03fa_IR
dc.identifier.citationسهرابی, مهین, نامورمطلق, بهمن, مهرابی, فاطمه. (1398). گفت‏وگومندی سراسطوره‌های مسلط بر هنر دورۀ‏ قاجار و نقش آن در تصویرگری شخصیت شیرین. زن در فرهنگ و هنر, 11(2), 179-197. doi: 10.22059/jwica.2019.282063.1288fa_IR
dc.identifier.issn2538-3108
dc.identifier.issn2538-3116
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jwica.2019.282063.1288
dc.identifier.urihttps://jwica.ut.ac.ir/article_73865.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/212534
dc.description.abstractسراسطوره‏های مسلط بر فرهنگ و هنر هر جامعه شکل‏دهندة گفت‏وگوهایی هستند که به جریان‏های فرهنگی و خلق هنری در آن جامعه جهت می‏دهند. در دورة‏ قاجار، ورود و ترویج سراسطورة فرنگ در ایران باعث به‌وجودآمدن تحولاتی شایستة توجه در حوزة فرهنگ و هنر شد. یکی از نمودهای پربسامد و تأثیرگذار چنین تحولی در تصویرگری و به‏خصوص تصویرگری زنان مفهوم «دیگری» این دوره بود. ازاین‏رو، این پژوهش با انتخاب «شخصیت شیرین»، که شخصیتی با ظرفیت بالا برای «دیگری»شدن و «فرنگی»شدن در آن دوره بود، به مطالعة گفت‏وگومندی (باختینی) سراسطوره‏های مسلط بر هنر دورة‏ قاجار پرداخت. این مطالعه در پی پاسخ به این پرسش شکل گرفت که در یک جامعه، که در یک ‏زمان تحت تأثیر چند سراسطورة مختلف است، نحوة تأثیرگذاری سراسطوره‏ها بر شکل‏گیری و تحولات یک ایکون‏ اسطوره‏ای کلان چگونه است؟ بدین منظور، بررسی تصاویر موجود از صحنة «آبتنی شیرین»‌ـ به‏منزلة پیکرة مطالعاتی‌ـ با روش تحلیل‏های بینامتنی و بیناگفتمانی بدین نتیجه رسید که در دورة‏ قاجار بین سه سراسطورة فرنگی، ایرانی و اسلامی گفت‏وگویی شکل‏ گرفته که سراسطورة اسلامی در آن نقش میانجی دو سراسطورة دیگر و فراهم‏کنندة مقدمات گفت‏وگو را برعهده داشته، اما درنهایت، باگذشت زمان و قوت‌گرفتن این گفت‏وگو، سراسطورة اسلامی از آن خارج ‏شده است.fa_IR
dc.format.extent948
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofزن در فرهنگ و هنرfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Woman in Culture Artsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jwica.2019.282063.1288
dc.subjectتصویرگریfa_IR
dc.subjectسراسطورهfa_IR
dc.subjectشیرینfa_IR
dc.subjectگفت‏وگومندیfa_IR
dc.subjectهنرهای تجسمیfa_IR
dc.subjectهنر قاجارfa_IR
dc.subjectپژوهش هنرfa_IR
dc.titleگفت‏وگومندی سراسطوره‌های مسلط بر هنر دورۀ‏ قاجار و نقش آن در تصویرگری شخصیت شیرینfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه صنایع دستی دانشگاه الزهراfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه و لاتین، دانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد گروه صنایع دستی، دانشکدة هنر، دانشگاه الزهرا(س)fa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue2
dc.citation.spage179
dc.citation.epage197


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد