نقش کنیزانِ رامشگر در موسیقیِ قرون اولیۀ اسلامی (دورۀ اموی و عصر اول عباسی)
(ندگان)پدیدآور
ذاکر جعفری, نرگسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از تحقیق حاضر مطالعة جایگاه و نقش کنیزان در موسیقی قرون نخستین اسلامی است. نقش مهم کنیزان در پیشبرد موسیقیِ قرون اولیة اسلامی و دامنة فعالیت آنها را میتوان چنین برشمرد: نوازندگی، خوانندگی، آهنگسازی، آموزش موسیقی، حفظ و انتشار ساختههای موسیقیدانان، نقد و مباحثه و ایجاد فضای پویای موسیقایی در جامعه. نظریهپردازیِ موسیقی تنها جنبهای بود که بانوان به آن نمیپرداختند و بنا به دلایل علمی و تخصصیتر، حوزهای مردانه بهشمار میرفت. از مظاهر توانمندی زنان در موسیقی قرون اولیة اسلامی، نقش آنان در آموزش و تربیت موسیقیدانان نسل خود است. شاگردیکردن مردان نزد بانوان موضوع درخور توجهی است که در جامعة مردسالار آن زمان رایج بود. از دیگر یافتههای تحقیق حاضر میتوان به نوعی تضاد و دوگانگی در موقعیت و رفتارهای اجتماعی بانوانِ موسیقیدان اشاره کرد. از یکسو اشتغال به موسیقی باعث ارتقای جایگاه کنیزان میشد. آنها با آموزش موسیقی به جایگاه بالای اجتماعی میرسیدند و همانند شاهزادگان شهرت و ثروت فراوانی کسب میکردند. اما، از سوی دیگر، اشتغال بانوانِ طبقات بالا و اشراف به موسیقی دون شأن اجتماعی و خانوادگی آنها محسوب میشد. روش تحقیق توصیفیـ تحلیلی است و گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای انجام شده است.
کلید واژگان
زنانِ موسیقیدانکنیزانِ رامشگر
موسیقی اموی
موسیقی در قرون اولیة اسلامی
موسیقی عباسی
نقش زنان در موسیقی.
موسیقی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه موسیقی، دانشکدة معماری و هنر، دانشگاه گیلانشاپا
2538-31082538-3116




