نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorذاکر جعفری, نرگسfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:05:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:05:31Z
dc.date.available1399-07-09T02:05:31Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:05:31Z
dc.date.issued2018-06-22en_US
dc.date.issued1397-04-01fa_IR
dc.date.submitted2018-02-07en_US
dc.date.submitted1396-11-18fa_IR
dc.identifier.citationذاکر جعفری, نرگس. (1397). نقش کنیزانِ رامشگر در موسیقیِ قرون اولیۀ اسلامی (دورۀ اموی و عصر اول عباسی). زن در فرهنگ و هنر, 10(2), 215-235. doi: 10.22059/jwica.2018.252156.1026fa_IR
dc.identifier.issn2538-3108
dc.identifier.issn2538-3116
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jwica.2018.252156.1026
dc.identifier.urihttps://jwica.ut.ac.ir/article_67891.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/212500
dc.description.abstractهدف از تحقیق حاضر مطالعة جایگاه و نقش کنیزان در موسیقی قرون نخستین اسلامی است. نقش‏ مهم کنیزان در پیشبرد موسیقیِ قرون اولیة اسلامی و دامنة فعالیت آن‌ها را می‏توان چنین برشمرد: نوازندگی،‏ خوانندگی، آهنگ‌سازی، آموزش موسیقی، ‏حفظ و انتشار ساخته‏های موسیقی‏دانان،‏ نقد و مباحثه و ایجاد فضای پویای موسیقایی در جامعه. نظریه‏پردازیِ موسیقی تنها جنبه‏ای بود که بانوان به آن نمی‏پرداختند و بنا به دلایل علمی و تخصصی‏تر، حوزه‏ای مردانه به‌شمار می‏رفت. از مظاهر توانمندی زنان در موسیقی قرون اولیة اسلامی،‏ نقش آنان در آموزش و تربیت موسیقی‏دانان نسل خود است. شاگردی‌کردن مردان نزد بانوان موضوع درخور توجهی است که در جامعة مردسالار آن زمان رایج بود. از دیگر یافته‏های تحقیق حاضر می‏توان به نوعی تضاد و دوگانگی در موقعیت و رفتارهای اجتماعی بانوانِ موسیقی‏دان اشاره کرد. از یک‌سو اشتغال به موسیقی باعث ارتقای جایگاه کنیزان می‏شد. آن‌ها با آموزش موسیقی به جایگاه بالای اجتماعی می‏رسیدند و همانند شاهزادگان شهرت و ثروت فراوانی کسب می‏کردند. اما، از سوی دیگر، اشتغال بانوانِ طبقات بالا و اشراف به موسیقی دون شأن اجتماعی و خانوادگی آن‌ها محسوب می‏شد. روش تحقیق توصیفی‌ـ تحلیلی است و گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه‏ای انجام شده است.fa_IR
dc.format.extent296
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofزن در فرهنگ و هنرfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Woman in Culture Artsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jwica.2018.252156.1026
dc.subjectزنانِ موسیقی‏دانfa_IR
dc.subjectکنیزانِ رامشگرfa_IR
dc.subjectموسیقی امویfa_IR
dc.subjectموسیقی در قرون اولیة اسلامیfa_IR
dc.subjectموسیقی عباسیfa_IR
dc.subjectنقش زنان در موسیقی.fa_IR
dc.subjectموسیقیfa_IR
dc.titleنقش کنیزانِ رامشگر در موسیقیِ قرون اولیۀ اسلامی (دورۀ اموی و عصر اول عباسی)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه موسیقی، دانشکدة معماری و هنر، دانشگاه گیلانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue2
dc.citation.spage215
dc.citation.epage235


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد