| dc.contributor.author | ذاکر جعفری, نرگس | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T02:05:31Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T02:05:31Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T02:05:31Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T02:05:31Z |  | 
| dc.date.issued | 2018-06-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1397-04-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2018-02-07 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1396-11-18 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | ذاکر جعفری, نرگس. (1397). نقش کنیزانِ رامشگر در موسیقیِ قرون اولیۀ اسلامی (دورۀ اموی و عصر اول عباسی). زن در فرهنگ و هنر, 10(2), 215-235. doi: 10.22059/jwica.2018.252156.1026 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2538-3108 |  | 
| dc.identifier.issn | 2538-3116 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jwica.2018.252156.1026 |  | 
| dc.identifier.uri | https://jwica.ut.ac.ir/article_67891.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/212500 |  | 
| dc.description.abstract | هدف از تحقیق حاضر مطالعة جایگاه و نقش کنیزان در موسیقی قرون نخستین اسلامی است. نقش مهم کنیزان در پیشبرد موسیقیِ قرون اولیة اسلامی و دامنة فعالیت آنها را میتوان چنین برشمرد: نوازندگی، خوانندگی، آهنگسازی، آموزش موسیقی، حفظ و انتشار ساختههای موسیقیدانان، نقد و مباحثه و ایجاد فضای پویای موسیقایی در جامعه. نظریهپردازیِ موسیقی تنها جنبهای بود که بانوان به آن نمیپرداختند و بنا به دلایل علمی و تخصصیتر، حوزهای مردانه بهشمار میرفت. از مظاهر توانمندی زنان در موسیقی قرون اولیة اسلامی، نقش آنان در آموزش و تربیت موسیقیدانان نسل خود است. شاگردیکردن مردان نزد بانوان موضوع درخور توجهی است که در جامعة مردسالار آن زمان رایج بود. از دیگر یافتههای تحقیق حاضر میتوان به نوعی تضاد و دوگانگی در موقعیت و رفتارهای اجتماعی بانوانِ موسیقیدان اشاره کرد. از یکسو اشتغال به موسیقی باعث ارتقای جایگاه کنیزان میشد. آنها با آموزش موسیقی به جایگاه بالای اجتماعی میرسیدند و همانند شاهزادگان شهرت و ثروت فراوانی کسب میکردند. اما، از سوی دیگر، اشتغال بانوانِ طبقات بالا و اشراف به موسیقی دون شأن اجتماعی و خانوادگی آنها محسوب میشد. روش تحقیق توصیفیـ تحلیلی است و گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای انجام شده است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 296 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | زن در فرهنگ و هنر | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Woman in Culture Arts | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jwica.2018.252156.1026 |  | 
| dc.subject | زنانِ موسیقیدان | fa_IR | 
| dc.subject | کنیزانِ رامشگر | fa_IR | 
| dc.subject | موسیقی اموی | fa_IR | 
| dc.subject | موسیقی در قرون اولیة اسلامی | fa_IR | 
| dc.subject | موسیقی عباسی | fa_IR | 
| dc.subject | نقش زنان در موسیقی. | fa_IR | 
| dc.subject | موسیقی | fa_IR | 
| dc.title | نقش کنیزانِ رامشگر در موسیقیِ قرون اولیۀ اسلامی (دورۀ اموی و عصر اول عباسی) | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار گروه موسیقی، دانشکدة معماری و هنر، دانشگاه گیلان | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 10 |  | 
| dc.citation.issue | 2 |  | 
| dc.citation.spage | 215 |  | 
| dc.citation.epage | 235 |  |