نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپورعبادالهان کویچ, محسنfa_IR
dc.contributor.authorکیانی, پویانfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:02:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:02:03Z
dc.date.available1399-07-09T02:02:03Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:02:03Z
dc.date.issued2015-10-23en_US
dc.date.issued1394-08-01fa_IR
dc.date.submitted2014-11-20en_US
dc.date.submitted1393-08-29fa_IR
dc.identifier.citationپورعبادالهان کویچ, محسن, کیانی, پویان. (1394). کاربرد منطق فازی در تعیین ساختار بازار زیربخش‏ های صنعتی ایران. تحقیقات اقتصادی, 50(3), 563-592. doi: 10.22059/jte.2015.55801fa_IR
dc.identifier.issn0039-8969
dc.identifier.issn2588-6118
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jte.2015.55801
dc.identifier.urihttps://jte.ut.ac.ir/article_55801.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/211319
dc.description.abstractساختار بازار یکی از مهم‏ترین ویژگی‏های هر صنعت برای تحلیل وضعیت آن به‌شمار می‏رود. برای بررسی ساختار بازار شاخص‏های مختلفی همچون تمرکز، صرفه‏های مقیاس، ورود بنگاه‏ها، و تفاوت کالا وجود دارد. اما، اغلب مطالعات انجام‌شده در این زمینه از یکی از این شاخص‏ها (معمولاً تمرکز) به منظور تعیین ساختار بازار استفاده می‏کنند. در این مطالعه، با استفاده از روش‏شناسی منطق فازی، یک شاخص جامع ساختار بازار از ترکیب سه متغیرِ تمرکز، صرفه‏های مقیاس و تعداد ورود بنگاه‏ها به صنعت ساخته می‏شود و با استفاده از آن به بررسی ساختار بازار زیربخش‏های صنعتی ایران در سطح کُدهای چهاررقمی ISIC در سال 1386 پرداخته می‏شود. نتایج حاکی از پایین‌بودن میزان شاخص جامع محاسبه‌شده برای تعیین ساختار بازار در اکثر زیربخش‏های صنعتی ایران است؛ به طوری که 63 صنعت دارای شاخص ساختار بازار کمتر از 22<sub>/</sub>0 هستند؛ عمدة دلیل آن کم‌بودن صرفه‏های مقیاس در صنایع مذکور است. همچنین، رتبه‏بندی زیربخش‏های صنعتی مذکور، بر اساس میزان رقابتی‌بودن، نشان می‏دهد که صنایع تولید آجر با شاخص ساختار بازار 037<sub>/</sub>0 به عنوان رقابتی‏ترین صنعت و صنایع تولید جواهرات و کالاهای وابسته با شاخص ساختار بازار 781<sub>/</sub>0 انحصاری‏ترین صنعت است.fa_IR
dc.format.extent1566
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehranen_US
dc.relation.ispartofتحقیقات اقتصادیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Economic Research (Tahghighat- E- Eghtesadi)en_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jte.2015.55801
dc.subjectایرانfa_IR
dc.subjectتعداد ورود بنگاه‏هاfa_IR
dc.subjectتمرکزfa_IR
dc.subjectزیربخش‏های صنعتیfa_IR
dc.subjectساختار بازارfa_IR
dc.subjectشاخص جامعfa_IR
dc.subjectصرفه‏های مقیاسfa_IR
dc.subjectمنطق فازیfa_IR
dc.titleکاربرد منطق فازی در تعیین ساختار بازار زیربخش‏ های صنعتی ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری اقتصاد صنعتی دانشگاه تبریزfa_IR
dc.citation.volume50
dc.citation.issue3
dc.citation.spage563
dc.citation.epage592


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد