آزمون وجود مخاطرهی اخلاقی در بازار بیمهی اتومبیل ایران: مطالعهی موردی شرکت سهامی بیمهی ایران
(ندگان)پدیدآور
مهدوی, غدیررستمیان, مریمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تقاضای بیمه ممکن است موجب شود بیمه شونده بیش از مقدار پیشبینی شده بر شرکت بیمهی خسارت وارد کند و هزینههای شرکت را افزایش دهد. چنانچه پس از تقاضای خدمات بیمهای، نرخ خسارت شرکت بیمه به دلیل رفتار مصرف کننده، افزایش یابد، مخاطرهی اخلاقی رخ داده است.
درمطالعهی حاضر ابتدا ادبیات مخاطرهی اخلاقی مورد بررسی قرار گرفته و سپس وجود مخاطرهی اخلاقی در بازار بیمهی اتومبیل شرکت سهامی بیمهی ایران به عنوان یک مطالعهی موردی ارائه شده است. در این مقاله به روش ناپارامتری، وجود مخاطرهی اخلاقی در بازار بیمهی اتومبیل ایران آزمون شده است.
روش مورد استفاده به منظورآزمون وجود مخاطرهی اخلاقی در مقاله ،بررسی رابطهی بین ارزش اتومبیلهای بیمه شده وخرید بیمهی بدنه اتومبیل میباشد. چنانچه نسبت اتومبیلهای با ارزش پایین در دهکهای ارزشی زیرین در میان خریداران بیمهی بدنه زیاد باشد، فرضیهی عدم وجود مخاطرهی اخلاقی رد میشود. طبق یافتههای تحقیق، فرضیهی مقاله مبنی بر عدم وجود پدیدهی مخاطرهی اخلاقی در بازار بیمهی اتومبیل رد شده است. به عبارت دیگر در بازار بیمهی اتومبیل ایران درصد بالایی از بیمهگذاران اتومبیلهای کم قیمت، بیمهی بدنهی اتومبیل خریداری کردهاند، که این موضوع فرضیهی عدم وجود مخاطرهی اخلاقی را رد میکند.
طبقهبندی G22, D82, D41 :JEL
کلید واژگان
اطلاعات نامتقارنبیمهی بدنه اتومبیل
تحلیل ناپارامتری
چندکها
مخاطرهی اخلاقی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-12-221390-10-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشکدهی بیمهی اکو، دانشگاه علامه طباطباییکارشناس ارشد آکچوئرال، دانشکدهی بیمه اکو، دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
0039-89692588-6118




