عوامل مؤثر بر انتخاب کانال صادراتی فرش دستباف از منظر اقتصاد هزینهی مبادله
(ندگان)پدیدآور
مهدوی, ابوالقاسمنصیری اقدم, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تصمیم ساختن یا خریدن یکی از مهمترین تصمیمات مدیران است. اقتصاد هزینه مبادله، به عنوان یکی از رویکردهای تأثیرگذار اقتصادی به نظریه بنگاه، تلاش میکند چارچوبی نظری برای این تصمیمگیری ارائه کند. از منظر اقتصاد هزینه مبادله هر چه دارایی به کاربری خاص محدودتر شود، عدم اطمینان رفتاری بیشتر باشد و تکرار مبادلات زیادتر شود، احتمال اینکه بنگاهها به جای تصمیم به خرید، تصمیم به ساخت بگیرند، افزایش مییابد. البته در صورتی این پیشبینی نظری به مدیران قابل توصیه است که دادههای تجربی از آن حمایت کنند. هدف از این مقاله ارزیابی تجربی فرضیههای اقتصاد هزینه مبادله با استفاده از دادههایی است که در مورد تصمیمگیری صادرکنندگان فرش دستباف به روش پیمایش گردآوری شده است. نتایج این مقاله پیشبینیهای نظریه را در مورد اختصاصی بودن داراییهای بنگاه تأیید می-کند، ولی اثر مورد انتظارِ عدم اطمینان رفتاری و تکرار مبادلات بر صادرات را تأیید نمیکند.
طبقهبندی JEL: D2، C35، B21، L2
کلید واژگان
اقتصاد هزینهی مبادلهالیور ویلیامسن
برون سپاری و مدلهای دارای متغیر وابستهی کیفی
تصمیم ساختن یا خریدن
فرش دستباف
کانال صادرات
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-12-221390-10-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشکدهی اقتصاد دانشگاه تهرانعضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی، پژوهشکدهی مطالعات توسعه، گروه سنجش و بهبود محیط کسب و کار
شاپا
0039-89692588-6118




