تاثیر آموزش مثبتاندیشی بر ناگویی هیجانی و خودبخشایشگری مادران کودکان دارای ناتوانیهای یادگیری
(ندگان)پدیدآور
ناعمی, علی محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مثبت اندیشی بر ناگویی هیجانی و خودبخشایشگری مادران کودکان دارای ناتوانیهای یادگیری سبزوار (1395) انجام شد. این پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. 34 نفر از مادران کودکان دارای ناتوانیهای یادگیری 6 - 12 ساله سبزوار به صورت تصادفی انتخاب شده و در دو گروه جایگزین شدند. پرسشنامههای ناگویی هیجانی تورنتو و خودبخشایشگری ول، دیشی و واکینی به عنوان پیشآزمون اجرا شد. مادران گروه آزمایشی 8 جلسة 75 دقیقهای دربرنامة آموزش مثبت اندیشی شرکت کردند و آنگاه پسآزمون اجرا شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مثبت اندیشی موجب کاهش ناگویی هیجانی و مولفههای آن ( دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و تمرکز بر تجارب بیرونی ) و نیز افزایش خودبخشایشگری و مولفههای آن (احساسات و کنشهای خودبخشایشگری و باورهای خودبخشایشگری) شد. براین اساس آموزش مثبت اندیشی یک برنامة مداخلهای موثر برای کمک به مادران کودکان دارای اختلال یادگیری میباشد.
کلید واژگان
مثبت اندیشیناگویی هیجانی
خودبخشایشگری
ناتوانیهای یادگیری
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد سبزوارشاپا
2252-00312476-647X




