• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 3, شماره 9
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 3, شماره 9
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر انسجام متن در سطح خرد و کلان بر بهبود درک مطلب دانش‏آموزان دارای دانش قبلی کم و زیاد نسبت به موضوع

    (ندگان)پدیدآور
    شکیبا, ابوالقاسمسیف, علی‏اکبراسدزاده, حسنابراهیمی قوام, صغری
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    201.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش بررسی تأثیر انسجام متن در سطوح خرد و کلان بر بهبود درک مطلب دانش‏آموزان دارای دانش قبلی کم و زیاد نسبت به موضوع است. بدین منظور ابتدا آزمون دانش قبلی نسبت به موضوع در بین 320 دانش‏آموز سوم دبیرستان اجرا شد. سپس80 دانش‏آموز سال سوم دبیرستان که شامل 19 پسر و 61 دختر بودند به عنوان دانش‏آموزان دارای دانش قبلی زیاد نسبت به موضوع و80 دانش‏آموز سال سوم دبیرستان که شامل10 پسر و70 دختر بودند به عنوان دانش‏آموزان دارای دانش قبلی کم نسبت به موضوع انتخاب شدند. هر کدام از گروه‏های بالا و پایین به چهار گروه 20 نفری به صورت تصادفی انتخاب شدند و اعضای هر کدام از گروه‏ها یکی از نسخه‏های متن را خواندند. نسخه‏های متن شامل انسجام خرد و کلان پایین، انسجام خرد بالا و کلان پایین، انسجام خرد پایین و کلان بالا و انسجام خرد و کلان بالا بودند. منظور از انسجام خرد شاخص‏های ارجاعی، پیوندی ومعنایی است که جملات مجاور را به هم پیوند می‌دهد و انسجام کلان شاخص‏های ارتباط مفاهیم جزیی متن به مفهوم اصلی متن است. پس از اجرای پیش‏آزمون دانش‏آموزان به مدت 30 دقیقه متن آزمایشی را خواندند و در پایان پس‏آزمون درک مطلب اجرا گردید. با استفاده ار تحلیل واریانس و کوواریانس و آزمون t عملکرد درک مطلب دانش‏آموزان مقایسه شد و نتایج زیر به دست آمد: بین سطوح انسجام متن و سطوح دانش قبلی در نمره‏های درک مطلب کنش متقابل وجود دارد. هم‌چنین نمره‏های درک مطلب دانش‏آموزانی که نسخه انسجام متن خرد و کلان بالارا خواندند به طور معناداری بالاتر از نمره دانش‏آموزانی بود که نسخه انسجام خرد و کلان پایین را خواندند و بین سایر نسخه‏های انسجام متن در نمره‏های درک مطلب تفاوت معنادار مشاهده نشد. بین نمره‏های درک مطلب دانش‏آموزان دارای دانش قبلی بالا و پایین در متن انسجام خرد و کلان پایین باهم تفاوت معناداری مشاهده شد. یعنی دانش‏آموزان با دانش قبلی زیاد از متن با انسجام خرد و کلان پایین بهره بیشتری بردند و نمرات دانش‏آموزان با دانش قبلی کم در متن با انسجام خرد و کلان پایین کمتر از گروه دیگر بود. دانش‏آموزان با دانش قبلی کم از متن با انسجام خرد و کلان بالا بهره بیشتری بردند.
    کلید واژگان
    انسجام متن
    دانش قبلی
    انسجام خرد
    انسجام کلان
    درک مطلب

    شماره نشریه
    9
    تاریخ نشر
    2013-03-21
    1392-01-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University

    شاپا
    2252-0031
    2476-647X
    URI
    http://jpe.atu.ac.ir/article_2171.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210616

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب