نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorهدی پور, اکرمfa_IR
dc.contributor.authorشریفی درآمدی, پرویزfa_IR
dc.contributor.authorکاظمی, فرنگیسfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:59:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:59:46Z
dc.date.available1399-07-09T01:59:46Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:59:46Z
dc.date.issued2015-09-23en_US
dc.date.issued1394-07-01fa_IR
dc.date.submitted2015-05-29en_US
dc.date.submitted1394-03-08fa_IR
dc.identifier.citationهدی پور, اکرم, شریفی درآمدی, پرویز, کاظمی, فرنگیس. (1394). تأثیر تغییر سبک اسناد بر کاهش میزان افسردگی نوجوانان دختر نابینا. روانشناسی افراد استثنایی, 5(19), 78-90. doi: 10.22054/jpe.2015.1640fa_IR
dc.identifier.issn2252-0031
dc.identifier.issn2476-647X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/jpe.2015.1640
dc.identifier.urihttp://jpe.atu.ac.ir/article_1640.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210552
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تغییر سبک اسناد بر کاهش میزان افسردگی نوجوانان دختر نابینا بود روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس، 30 دختر نوجوان نابینای افسرده که در مقاطع راهنمایی و دبیرستان مدرسه نابینایان نرجس شهر تهران، در سال تحصیلی 91- 1390 مشغول به تحصیل بودند و در موقعیت­های منفی سبک اسناد «درونی، پایدار و کلی» قرار داشتند، انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنی­های گروه آزمایش طی ده جلسه 45 دقیقه­ای به صورت گروهی تحت آموزش برنامه تغییر سبک اسناد قرار گرفتند اما گروه کنترل هیچ­گونه آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. داده­های پژوهش به وسیله آزمون افسردگی کودکان و نوجوانان و پرسشنامه سبک اسناد کودکان و نوجوانان گردآوری و با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس یک ­راهه (آنکوا) و آزمون تحلیل کواریانس چند راهه (مانکوا) تحلیل شدند. یافته­ها نشان داد که تغییر سبک اسناد از درونی، پایدار و کلی به بیرونی، ناپایدار و اختصاصی بر کاهش میزان افسردگی تأثیر معنادار دارد (0001/0> P). به طور کلی می­توان نتیجه گرفت که تغییر سبک اسناد در کاهش میزان افسردگی نوجوانان دختر نابینا مؤثر بوده است.fa_IR
dc.format.extent887
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofروانشناسی افراد استثناییfa_IR
dc.relation.ispartofPsychology of Exceptional Individualsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/jpe.2015.1640
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectسبک اسنادfa_IR
dc.subjectنابیناfa_IR
dc.subjectنوجوانfa_IR
dc.titleتأثیر تغییر سبک اسناد بر کاهش میزان افسردگی نوجوانان دختر نابیناfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی از دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری روانشناسی، دانشیار دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری روانشناسی و مشاوره، استادیار دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue19
dc.citation.spage78
dc.citation.epage90


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد