نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقاسم پور, صالحهfa_IR
dc.contributor.authorبرجعلی, احمدfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:59:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:59:36Z
dc.date.available1399-07-09T01:59:36Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:59:36Z
dc.date.issued2014-09-23en_US
dc.date.issued1393-07-01fa_IR
dc.date.submitted2015-01-20en_US
dc.date.submitted1393-10-30fa_IR
dc.identifier.citationقاسم پور, صالحه, برجعلی, احمد, محمدی, محمدرضا. (1393). اثربخشی آموزش بازشناسی هیجان‌ها بر مهارت‌های اجتماعی کودکان اتیستیک عملکرد بالا. روانشناسی افراد استثنایی, 4(15), 73-90.fa_IR
dc.identifier.issn2252-0031
dc.identifier.issn2476-647X
dc.identifier.urihttp://jpe.atu.ac.ir/article_298.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210498
dc.description.abstract<br />هدف از پژوهش حاضر بررسیاثربخشیآموزشبازشناسیهیجان‌هابرمهارت‌های اجتماعی کودکان دارای اتیسمباعملکردبالابود.روش پژوهش آزمایشی و دارای طرح پیش‌آزمون- پس آزمون با گروهگواهبود. جامعهموردمطالعهراتمامیدانش‌آموزان اتیستیک شهر تهران تشکیلمی‌دادند که در سال تحصیلی 91-90 در مدارس مخصوص این کودکان مشغولبهتحصیلبودند. حجم نمونه 20 پسر 6 تا 12 سال با اتیسم عملکرد بالا بودند که به صورت در دسترس انتخاب و به طورتصادفیدردوگروهآزمایشوگواه قرار گرفتند. پرسشنامه اتیسم گیلیامو نیمرخمهارت‌های اجتماعی اتیستیک بر روی هر دو گروه اجرا گردید و سپس آموزش بازشناسیهیجان‌ها در 5 مرحله، به مدت 6 هفته و هر هفته 2 جلسه برای گروه آزمایش اجرا گردید و در پایان جلسه‌های مداخله، آزمون‌های یادشده به طور مجدد برای هر دو گروه اجرا گردید. نتایجپژوهشنشاندادکهآموزشبازشناسیهیجان­ها منجر به بهبود مهارت‌های اجتماعی (05/0=P)، کاهش نارسایی تعامل اجتماعی (05/0=P) و همچنینکاهشنارسایی‌هایارتباطی (01/0=P) افراد اتیستیک با عملکرد بالا در مقایسه با گروه گواه می‌گردد (05/0 >P). با توجه به اثربخشی مداخله یادشدهو همین طور اهمیت افزایشمهارت‌های اجتماعی کودکان اتیستیک، پیشنهادمی‌شود این روش در کنار روش‌های مرسوم اتیستیک به مربیان و والدین آموزش داده شود. <br />fa_IR
dc.format.extent313
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofروانشناسی افراد استثناییfa_IR
dc.relation.ispartofPsychology of Exceptional Individualsen_US
dc.subjectبازشناسی هیجان‌هاfa_IR
dc.subjectمهارت‌های اجتماعیfa_IR
dc.subjectاتیستیکfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش بازشناسی هیجان‌ها بر مهارت‌های اجتماعی کودکان اتیستیک عملکرد بالاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue15
dc.citation.spage73
dc.citation.epage90


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد