| dc.contributor.author | قاسم پور, صالحه | fa_IR |
| dc.contributor.author | برجعلی, احمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمدی, محمدرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:59:36Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:59:36Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:59:36Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:59:36Z | |
| dc.date.issued | 2014-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-01-20 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-10-30 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قاسم پور, صالحه, برجعلی, احمد, محمدی, محمدرضا. (1393). اثربخشی آموزش بازشناسی هیجانها بر مهارتهای اجتماعی کودکان اتیستیک عملکرد بالا. روانشناسی افراد استثنایی, 4(15), 73-90. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2252-0031 | |
| dc.identifier.issn | 2476-647X | |
| dc.identifier.uri | http://jpe.atu.ac.ir/article_298.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210498 | |
| dc.description.abstract | <br />هدف از پژوهش حاضر بررسیاثربخشیآموزشبازشناسیهیجانهابرمهارتهای اجتماعی کودکان دارای اتیسمباعملکردبالابود.روش پژوهش آزمایشی و دارای طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروهگواهبود. جامعهموردمطالعهراتمامیدانشآموزان اتیستیک شهر تهران تشکیلمیدادند که در سال تحصیلی 91-90 در مدارس مخصوص این کودکان مشغولبهتحصیلبودند. حجم نمونه 20 پسر 6 تا 12 سال با اتیسم عملکرد بالا بودند که به صورت در دسترس انتخاب و به طورتصادفیدردوگروهآزمایشوگواه قرار گرفتند. پرسشنامه اتیسم گیلیامو نیمرخمهارتهای اجتماعی اتیستیک بر روی هر دو گروه اجرا گردید و سپس آموزش بازشناسیهیجانها در 5 مرحله، به مدت 6 هفته و هر هفته 2 جلسه برای گروه آزمایش اجرا گردید و در پایان جلسههای مداخله، آزمونهای یادشده به طور مجدد برای هر دو گروه اجرا گردید. نتایجپژوهشنشاندادکهآموزشبازشناسیهیجانها منجر به بهبود مهارتهای اجتماعی (05/0=P)، کاهش نارسایی تعامل اجتماعی (05/0=P) و همچنینکاهشنارساییهایارتباطی (01/0=P) افراد اتیستیک با عملکرد بالا در مقایسه با گروه گواه میگردد (05/0 >P). با توجه به اثربخشی مداخله یادشدهو همین طور اهمیت افزایشمهارتهای اجتماعی کودکان اتیستیک، پیشنهادمیشود این روش در کنار روشهای مرسوم اتیستیک به مربیان و والدین آموزش داده شود. <br /> | fa_IR |
| dc.format.extent | 313 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | روانشناسی افراد استثنایی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Psychology of Exceptional Individuals | en_US |
| dc.subject | بازشناسی هیجانها | fa_IR |
| dc.subject | مهارتهای اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | اتیستیک | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی آموزش بازشناسی هیجانها بر مهارتهای اجتماعی کودکان اتیستیک عملکرد بالا | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 15 | |
| dc.citation.spage | 73 | |
| dc.citation.epage | 90 | |