اثربخشی آموزش بازشناسی هیجانها بر مهارتهای اجتماعی کودکان اتیستیک عملکرد بالا
(ندگان)پدیدآور
قاسم پور, صالحهبرجعلی, احمدمحمدی, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسیاثربخشیآموزشبازشناسیهیجانهابرمهارتهای اجتماعی کودکان دارای اتیسمباعملکردبالابود.روش پژوهش آزمایشی و دارای طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروهگواهبود. جامعهموردمطالعهراتمامیدانشآموزان اتیستیک شهر تهران تشکیلمیدادند که در سال تحصیلی 91-90 در مدارس مخصوص این کودکان مشغولبهتحصیلبودند. حجم نمونه 20 پسر 6 تا 12 سال با اتیسم عملکرد بالا بودند که به صورت در دسترس انتخاب و به طورتصادفیدردوگروهآزمایشوگواه قرار گرفتند. پرسشنامه اتیسم گیلیامو نیمرخمهارتهای اجتماعی اتیستیک بر روی هر دو گروه اجرا گردید و سپس آموزش بازشناسیهیجانها در 5 مرحله، به مدت 6 هفته و هر هفته 2 جلسه برای گروه آزمایش اجرا گردید و در پایان جلسههای مداخله، آزمونهای یادشده به طور مجدد برای هر دو گروه اجرا گردید. نتایجپژوهشنشاندادکهآموزشبازشناسیهیجانها منجر به بهبود مهارتهای اجتماعی (05/0=P)، کاهش نارسایی تعامل اجتماعی (05/0=P) و همچنینکاهشنارساییهایارتباطی (01/0=P) افراد اتیستیک با عملکرد بالا در مقایسه با گروه گواه میگردد (05/0 >P). با توجه به اثربخشی مداخله یادشدهو همین طور اهمیت افزایشمهارتهای اجتماعی کودکان اتیستیک، پیشنهادمیشود این روش در کنار روشهای مرسوم اتیستیک به مربیان و والدین آموزش داده شود. P). با توجه به اثربخشی مداخله یادشدهو همین طور اهمیت افزایشمهارتهای اجتماعی کودکان اتیستیک، پیشنهادمیشود این روش در کنار روشهای مرسوم اتیستیک به مربیان و والدین آموزش داده شود.
کلید واژگان
بازشناسی هیجانهامهارتهای اجتماعی
اتیستیک
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطباییاستادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی
استاد گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
شاپا
2252-00312476-647X




