• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 4, شماره 15
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 4, شماره 15
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش بازشناسی هیجان‌ها بر مهارت‌های اجتماعی کودکان اتیستیک عملکرد بالا

    (ندگان)پدیدآور
    قاسم پور, صالحهبرجعلی, احمدمحمدی, محمدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    313.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر بررسیاثربخشیآموزشبازشناسیهیجان‌هابرمهارت‌های اجتماعی کودکان دارای اتیسمباعملکردبالابود.روش پژوهش آزمایشی و دارای طرح پیش‌آزمون- پس آزمون با گروهگواهبود. جامعهموردمطالعهراتمامیدانش‌آموزان اتیستیک شهر تهران تشکیلمی‌دادند که در سال تحصیلی 91-90 در مدارس مخصوص این کودکان مشغولبهتحصیلبودند. حجم نمونه 20 پسر 6 تا 12 سال با اتیسم عملکرد بالا بودند که به صورت در دسترس انتخاب و به طورتصادفیدردوگروهآزمایشوگواه قرار گرفتند. پرسشنامه اتیسم گیلیامو نیمرخمهارت‌های اجتماعی اتیستیک بر روی هر دو گروه اجرا گردید و سپس آموزش بازشناسیهیجان‌ها در 5 مرحله، به مدت 6 هفته و هر هفته 2 جلسه برای گروه آزمایش اجرا گردید و در پایان جلسه‌های مداخله، آزمون‌های یادشده به طور مجدد برای هر دو گروه اجرا گردید. نتایجپژوهشنشاندادکهآموزشبازشناسیهیجان­ها منجر به بهبود مهارت‌های اجتماعی (05/0=P)، کاهش نارسایی تعامل اجتماعی (05/0=P) و همچنینکاهشنارسایی‌هایارتباطی (01/0=P) افراد اتیستیک با عملکرد بالا در مقایسه با گروه گواه می‌گردد (05/0 >P). با توجه به اثربخشی مداخله یادشدهو همین طور اهمیت افزایشمهارت‌های اجتماعی کودکان اتیستیک، پیشنهادمی‌شود این روش در کنار روش‌های مرسوم اتیستیک به مربیان و والدین آموزش داده شود. P). با توجه به اثربخشی مداخله یادشدهو همین طور اهمیت افزایشمهارت‌های اجتماعی کودکان اتیستیک، پیشنهادمی‌شود این روش در کنار روش‌های مرسوم اتیستیک به مربیان و والدین آموزش داده شود.
    کلید واژگان
    بازشناسی هیجان‌ها
    مهارت‌های اجتماعی
    اتیستیک

    شماره نشریه
    15
    تاریخ نشر
    2014-09-23
    1393-07-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
    استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی
    استاد گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

    شاپا
    2252-0031
    2476-647X
    URI
    http://jpe.atu.ac.ir/article_298.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210498

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب