مرور دوره 3, شماره 8 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
-
بررسی زبان عامیانه در دفتر پنجم مثنوی مولوی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2011-08-23)مولانا جلال الدین محمد بلخی در کتاب مثنوی شریف با استفادهی مطلوب از عناصر عامیانه در زبان فارسی تلاش کرده است تا مفاهیم تعلیمی و عرفانی مورد نظر خویش را برای عامهی مردم تبیین و تشریح نماید. بنابراین برای تأثیر بیشتر کلام ...
-
بررسی مفهوم فقر در اشعار خاقانی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2011-08-23)خاقانی شروانی، سخنور بزرگ ادب فارسی در قرن ششم از شاعران گرانمایه و از استادان درجه اول سخن پارسی می باشد؛ که در بسیاری از جنبههای سخنوری ممتاز محسوب می شود. معانی به کار رفته در شعر خاقانی تا سالیان دراز به دلیل استفاده ...
-
ابلیس در شعر اقبال لاهوری و عطار نیشابوری
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2011-08-23)«ابلیس»، یکی از چهرههای سرشناس تاریخ آفرینش است که در متون دینی و ادبی ـ به ویژه ادبیات تعلیمی و عرفانی ـ به او توجه شده است. شاعران و عارفان نامداری چون احمد غزالی، عین القضاة، سنایی، عطار و مولانا، با نگرشی عارفانه، ...
-
سخنی پیرامون ادبیات تعلیمی و غنایی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2011-08-23)ادبیات فارسی از غنیترین ادبیات جهانی است، لبریز از عواطف و احساسات درونی و قالبهای گوناگون رایج زمان در درازنای تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین. بسیاری از شاهکارهای ادبی، جنبة تعلیمی دارند و از این قبیل است مثنوی مولوی ...
-
آتش در آثار منظوم مولانا
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2011-08-23)آتش در شعر مولانا در قالبهای تلمیح، تمثیل، استعاره، نماد، مجاز و غیره حضور یافته است. آتش گاهی «میسازد» و گاهی «میسوزاند»؛ انسان را «میآزماید و میگدازد و مینوازد». آتش را با دو بعد الهی و شیطانی آن در عرفان اسلامی ...
-
آوای خوش و بازتاب آن در ادب فارسی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2011-08-23)با توجّه به شواهد فراوان در متون منظوم و منثورادب فارسی، می توان گفت که تمامی پدید آوردندگان آثارادبی، جلوههایی زیبا وماندگاری از قرآن کریم ومعارف بلند آن را انعکاس دادهاند، و برخی ازآنان، عمرخود را وقف خدمت به مکتب قرآن ...
-
مسؤولیت متقابل مردم و حکومت در گلستان و بوستان سعدی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2011-08-23)از بارزترین مختصات انسان، این حیوان ناطق، احساس مسؤولیت و پذیرش آن است. سعدی شیرازی به عنوان ادیب حکیمی کارآزموده، آرای قابل توجهی از نظر کمی و کیفی در همین زمینه دارد. در این مقاله معنی و تعریف واژه مسؤولیت به عنوان احساس ...



