نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسن زاده میرعلی, عبداللهfa_IR
dc.contributor.authorکنعانی, ابراهیمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:55:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:55:30Z
dc.date.available1399-07-09T01:55:29Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:55:30Z
dc.date.issued2011-07-23en_US
dc.date.issued1390-05-01fa_IR
dc.date.submitted2016-06-14en_US
dc.date.submitted1395-03-25fa_IR
dc.identifier.citationحسن زاده میرعلی, عبدالله, کنعانی, ابراهیم. (1390). بررسی الگوی نشانه- معنا‌شناسی گفتمانی در شعر قیصر امین‌پور. پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا), 5(2), 115-136.fa_IR
dc.identifier.issn2476-3292
dc.identifier.urihttp://jpll.ui.ac.ir/article_16337.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/209063
dc.description.abstractنشانه- معنا‌شناسی گفتمانی، برآیند نشانه‌شناسی ساخت‌گرا و نظام روایی مطالعات معنایی است. این دیدگاه، جریان تولید معنا را با شرایط حسّی- ادراکی پیوند می‌زند و برای تولیدات زبانی، نوعی هستی‌شناسی قائل است. نشانه- معناشناسی گفتمانی، دلالت بر گونه رخدادی از حضور نشانه- معناها دارد و چگونگی کارکرد، تولید و دریافت معنا را در نظام‌های گفتمانی بررسی می‌کند. نشانه- معناشناسی گفتمان، در قالب فرایندها و در ابعاد مختلف عاطفی، شناختی، حسّی- ادراکی و زیبایی‌شناختی و... مطرح می‌شود که همه این گونه‌ها در انعطاف‌پذیر و سیّال‌بودن نشانه- معنا، اشتراک دارند و تحت نظارت فرایند گفتمانی بروز می‌یابند. در این فرایند، نشانه‌ها در همراهی با معناها، به گونه‌هایی سیّال، پویا، متکثّر، چند‌بُعدی و تنشی تبدیل می‌شوند. الگوی نشانه- معناشناسی، می‌تواند به عنوان روشی کارآمد برای تجزیه و تحلیل متون ادبی مطرح و زمینه‌ساز خوانشی تازه از آن‌ها شود. بررسی الگوی نشانه- معناشناسی گفتمانی در شعر قیصر امین‌پور، این حقیقت را آشکار می‌کند که او با رویکرد ناب و تازه به پدیده‌ها و در ارتباطی حسّی- ادرکی با آن‌ها، جریان زیباساز معنا را رقم می‌زند؛ جریانی پویا و سیّال که با پشت سر‌گذاشتن مفاهیم فرسوده و غبار‌گرفته، به نشانه‌ای متعالی تبدیل می‌شود. این نگاه، نشانه‌شناسی ساخت‌گرا را به نشانه- معناشناسی سیّال و هستی‌مدار پیوند می‌زند. این مقاله در پی آن است تا ضمن بررسی دو اصل و بُعد مهم حسّی- ادراکی و زیبایی‌شناختی نظام نشانه- معناشناسی گفتمان، به تحلیل شعر قیصر امین‌پور، بر اساس این الگو بپردازد تا بتواند در پرتو نگاهی نو و سیّال، به بررسی نحوه شکل‌گیری فرایند زیبایی‌شناختی در اشعار امین‌پور دست یابد.fa_IR
dc.format.extent282
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن ترویج ادب فارسیfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofپژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)fa_IR
dc.relation.ispartofresearches on mystical literature(gowhar-i-guya)en_US
dc.subjectنشانه- معناشناسیfa_IR
dc.subjectگفتمانfa_IR
dc.subjectقیصر امین‌پورfa_IR
dc.subjectبُعد حسّی- ادراکیfa_IR
dc.subjectبُعد زیبایی‌شناختیfa_IR
dc.titleبررسی الگوی نشانه- معنا‌شناسی گفتمانی در شعر قیصر امین‌پورfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنانfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue2
dc.citation.spage115
dc.citation.epage136


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد