| dc.contributor.author | حسن زاده میرعلی, عبدالله | fa_IR | 
| dc.contributor.author | کنعانی, ابراهیم | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:55:29Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:55:30Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T01:55:29Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T01:55:30Z |  | 
| dc.date.issued | 2011-07-23 | en_US | 
| dc.date.issued | 1390-05-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2016-06-14 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1395-03-25 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | حسن زاده میرعلی, عبدالله, کنعانی, ابراهیم. (1390). بررسی الگوی نشانه- معناشناسی گفتمانی در شعر قیصر امینپور. پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا), 5(2), 115-136. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2476-3292 |  | 
| dc.identifier.uri | http://jpll.ui.ac.ir/article_16337.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/209063 |  | 
| dc.description.abstract | نشانه- معناشناسی گفتمانی، برآیند نشانهشناسی ساختگرا و نظام روایی مطالعات معنایی است. این دیدگاه، جریان تولید معنا را با شرایط حسّی- ادراکی پیوند میزند و برای تولیدات زبانی، نوعی هستیشناسی قائل است. نشانه- معناشناسی گفتمانی، دلالت بر گونه رخدادی از حضور نشانه- معناها دارد و چگونگی کارکرد، تولید و دریافت معنا را در نظامهای گفتمانی بررسی میکند. نشانه- معناشناسی گفتمان، در قالب فرایندها و در ابعاد مختلف عاطفی، شناختی، حسّی- ادراکی و زیباییشناختی و... مطرح میشود که همه این گونهها در انعطافپذیر و سیّالبودن نشانه- معنا، اشتراک دارند و تحت نظارت فرایند گفتمانی بروز مییابند. در این فرایند، نشانهها در همراهی با معناها، به گونههایی سیّال، پویا، متکثّر، چندبُعدی و تنشی تبدیل میشوند. الگوی نشانه- معناشناسی، میتواند به عنوان روشی کارآمد برای تجزیه و تحلیل متون ادبی مطرح و زمینهساز خوانشی تازه از آنها شود. بررسی الگوی نشانه- معناشناسی گفتمانی در شعر قیصر امینپور، این حقیقت را آشکار میکند که او با رویکرد ناب و تازه به پدیدهها و در ارتباطی حسّی- ادرکی با آنها، جریان زیباساز معنا را رقم میزند؛ جریانی پویا و سیّال که با پشت سرگذاشتن مفاهیم فرسوده و غبارگرفته، به نشانهای متعالی تبدیل میشود. این نگاه، نشانهشناسی ساختگرا را به نشانه- معناشناسی سیّال و هستیمدار پیوند میزند. این مقاله در پی آن است تا ضمن بررسی دو اصل و بُعد مهم حسّی- ادراکی و زیباییشناختی نظام نشانه- معناشناسی گفتمان، به تحلیل شعر قیصر امینپور، بر اساس این الگو بپردازد تا بتواند در پرتو نگاهی نو و سیّال، به بررسی نحوه شکلگیری فرایند زیباییشناختی در اشعار امینپور دست یابد. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 282 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | انجمن ترویج ادب فارسی | fa_IR | 
| dc.publisher | University of Isfahan | en_US | 
| dc.relation.ispartof | پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا) | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | researches on mystical literature(gowhar-i-guya) | en_US | 
| dc.subject | نشانه- معناشناسی | fa_IR | 
| dc.subject | گفتمان | fa_IR | 
| dc.subject | قیصر امینپور | fa_IR | 
| dc.subject | بُعد حسّی- ادراکی | fa_IR | 
| dc.subject | بُعد زیباییشناختی | fa_IR | 
| dc.title | بررسی الگوی نشانه- معناشناسی گفتمانی در شعر قیصر امینپور | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.contributor.department | استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 5 |  | 
| dc.citation.issue | 2 |  | 
| dc.citation.spage | 115 |  | 
| dc.citation.epage | 136 |  |