جایگاه فن مناظره در شاهنامه فردوسی
(ندگان)پدیدآور
فلاح, غلامعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
حکیم فرزانه طوس در پردازش و سرایش حماسه بیهمال خویش که برخی آن را داستان بلند و واحدی میدانند، از گونههای گفتاری مختلفی چون گفتگو و مناظره بهره جسته است. اگرچه مناظرههای این اثر، اصلاً با گفتگوها از حیث بسامد و اسلوب قابل قیاس نیست؛ اما در این مقال برآنیم تا جایگاه و اهمیت مناظره را با تحلیل نمونههای آن در شاهنامه بررسی و تبیین کنیم.   بعد از تعریف مناظره از منظرهای گوناگون و اشاره به منشأ اولیه آن در متون ادبی قبل از اسلام، دو مناظره: «مانی و موبد» و «موبد و مزدک» شاهنامه بررسی و تحلیل شده است و در پایان روشن شده که مناظرههای شاهنامه با مناظرههای پنجگانهای که اسدی طوسی در تغزل و تشبیب قصاید مدحی استفاده کرده، کاملاً متفاوت است و نیز با برخی مثنویهای تمثیلی سدههای بعد.   فردوسی با سرایش این مناظرهها توانسته هم فضای دینی استبدادزده تحت سیطره موبدان را ـ که هر صدایی غیر از صدای خود را برنمیتابد ـ به تصویر بکشد و هم این دقیقه را خاطرنشان کند که این اسلوب، مربوط به فرهنگ و جامعه تکصدایی است؛ در حالی که گفتگو ویژه فرهنگ و جوامع چندصدایی است.
کلید واژگان
فردوسی مناظره
شاهنامه
گفتگو
اسدی طوسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2008-05-211387-03-01
ناشر
انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan




