نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسماعیلی, عصمتfa_IR
dc.contributor.authorشعیری, حمیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorکنعانی, ابراهیمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:54:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:54:42Z
dc.date.available1399-07-09T01:54:42Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:54:42Z
dc.date.issued2013-02-19en_US
dc.date.issued1391-12-01fa_IR
dc.date.submitted2016-06-14en_US
dc.date.submitted1395-03-25fa_IR
dc.identifier.citationاسماعیلی, عصمت, شعیری, حمیدرضا, کنعانی, ابراهیم. (1391). رویکرد نشانه- معناشناختی فرآیند مربّع معنایی به مربّع تنشی در حکایت دقوقی مثنوی. پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا), 6(3), 69-94.fa_IR
dc.identifier.issn2476-3292
dc.identifier.urihttp://jpll.ui.ac.ir/article_16427.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208791
dc.description.abstractنشانه- معناشناسی به عنوان یکی از شیوه‌های نقد ادبی نو، در قالب فرآیندها و در ابعاد مختلفی مطرح می‌شود که یکی از آن‌ها، فرآیند تنشی است. در فرآیند تنشی، بین عناصر نشانه- معنایی، رابطه‌ای به وجود می‌آید که معنا از کم‌رنگ‌ترین تا پُر‌رنگ‌ترین شکل آن، در نوسان است. بر این اساس، در جریان فعّالیت حسّی- ادراکی می‌توان فرایندی را تبیین کرد که مجموع عناصر فضای تنشی، حضور فعّال دارند. شوِش‌گر، با کمک‌گرفتن از این عناصر و در فرآیندی گفتمانی، در مرکز تنش‌های حسّی قرار می‌گیرد. سپس در ارتباط با عمق فضای تنشی، سبب شکل‌گیری مدلول‌های معنایی می‌شود. این حضور، گفتمان را به سوی نوعی نظام ارزشی هدایت می‌کند که درونه‌های گفتمانی بر آن استوار است و ما را با معنای تولید‌شده مواجه می‌سازد. این مقاله در پی آن است تا ضمن تبیین ویژگی‌های نشانه- معناشناختی «داستان دقوقی» از مثنوی، با روش تحلیلی و توصیفی فرآیند گذر از مربّع معنایی را به مربّع تنشی و نحوۀ شکل-گیری فرآیند تنشی را در این داستان، بررسی و تحلیل کند تا از این رهگذر بتوان پاسخی برای این پرسش مهم یافت که چگونه فرآیند تنشی، شرایط گفتمانی را تغییر می‌دهد و منجر به تولید معناهای سیال می‌گردد. در واقع هدف از این مقاله، آن است که نشان دهد چگونه عارفی راه‌یافته، به عنوان «منِ» خردگرا، از طریق رابطه احساسی و تنشی، در گسست با خودش قرار می‌گیرد. سپس در سیری عرفانی و در فرآیندی استعلایی، به دیدار با ابدال و در مرتبه‌ای بالاتر، به مقام وحدت با خدا نایل می‌شود.fa_IR
dc.format.extent425
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن ترویج ادب فارسیfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofپژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)fa_IR
dc.relation.ispartofresearches on mystical literature(gowhar-i-guya)en_US
dc.subjectنشانهfa_IR
dc.subjectنشانه- معناشناسیfa_IR
dc.subjectمعناشناسیfa_IR
dc.subjectگفتمانfa_IR
dc.subjectفرآیند تنشیfa_IR
dc.subjectداستان دقوقیfa_IR
dc.subjectمثنویfa_IR
dc.titleرویکرد نشانه- معناشناختی فرآیند مربّع معنایی به مربّع تنشی در حکایت دقوقی مثنویfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنانfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue3
dc.citation.spage69
dc.citation.epage94


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد