مرور دوره 3, شماره 2 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
- 
تحوّل ساختی و معنایی «نفر» (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2009-08-23)یکی از مباحث مهم زبان، تحوّل در گونههای مختلف آن است. این تحوّل گاه در ساخت و گاه در نحو و زمانی در تغییر مقولههای زبانی و واکها و یا در معانی است که در گذر زمان در بخشهای مذکور روی میدهد. تحوّل معانی شاملترین گونه ...
 
- 
تصحیح چند بیت از دیوان ناصر خسرو (بر اساس نسخهای تازه یافته) (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2009-08-23)یکی از نسخههایی که مینوی و محقق در تصحیح دیوان ناصر خسرو از آن بهره بردهاند، نسخه مکتوب به سالهای 712 تا 714 هجری، محفوظ در کتابخانه ایندیا آفیس (دیوان هند) بوده است، که متأسفانه برخی از صفحات آن کاستیهایی دارد و بیتهایی ...
 
- 
در نظربازی حافظ (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2009-08-23)واژه «نظر» در شعر حافظ بسامد بالایی دارد و در هر کاربرد آن، طیفهای معنایی متفاوتی برجسته میشود؛ زیرا حافظ با توانمندی ویژه خود، از تمام ظرفیتهای معنایی که این واژه در زبان فارسی و عربی دارد، استفاده میکند. او تعبیر شاعرانه ...
 
- 
زنان و سیر و سلوک عرفانی (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2009-08-23)عرفان شیوهای از زندگی عارفانه است که در آن، ارتباط بین عابد و معبود یا خالق و مخلوق از طریق طی مقامات معنوی و گذراندن مراحل سلوک عرفانی میسر میگردد. در فرهنگ اسلامی، عرفان حالت دریافت شهودی، قلبی و اشراقی و راهی برای ...
 
- 
نگاهی به فراهنجاری دستوری در اشعار م. سرشک (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2009-08-23)به اعتقاد صورتگرایان روسی، هر شاعر و نویسنده برای آفرینش اثر ادبی خود، به انواع فراهنجاریها و قاعدهافزاییها در زبان دست میزند و با نامتعارف ساختن آن، باعث نوعی برجستهسازی میشود. یکی از این فراهنجاریها، گریز از قواعد ...
 
- 
یک قصیده در دو دیوان (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2009-08-23)در این جستار به معرفی و بررسی قصیدهای که در دیوان سید حسن غزنوی و عطار نیشابوری ضبط شده، پرداختهایم. اختلافات بین این دو قصیده نیز نمایانده شده و برخی از ابیات این قصیده در دیوان عطار، بر اساس ضبطهای آن در دیوان سید حسن ...
 



