ملاحظاتِ حقوق عمومی در مکتبِ تومیسم با تأکید بر حاکمیت قانون در دولت دینی
(ندگان)پدیدآور
مکرمی قرطاول, یاسرجاوید, محمد جوادنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
    حکومت یک ضرورت طبیعی، شرعی و قانونی است. ازاینرو در مفروض توماس آکوئیناس توجه به یک دولت دینی تحت حاکمیت قانون الهی، مدلی مقبول است. فرضیّۀ او چنین است که نماد اقتدار سیاسی (حکومت) در اختیار شخص پادشاه و اقتدار دینی در اختیار کلیسا قرار دارد. پادشاه بهعنوان نماد اقتدار سیاسی وظیفه دارد با تأمین سعادت دنیوی مقدمات لازم را برای رسیدن به سعادت اخروی که همان رسیدن به خداست، فراهم سازد. وی همچنین در عین توجه به استقلال نسبی نهاد سیاسی و دینی از هم، تبعیت نهاد سیاسی از نهاد دینی را تأکید میکند. همین موضوع چالشبرانگیزترین بخش مکتب تومیسم است. مقالۀ حاضر نشان داده که با بررسی رویکردهای کلان فلسفۀ تومیسم مانند هستیشناسی، معرفتشناسی و انسانشناسی میتوان به حاکیمت قانون و دولتی با باورهای دینی در ذیل مباحث حقوق عمومی در این مکتب دست یافت.
کلید واژگان
ایمانتوماسآکوئیناس
تومیسم
حاکمیت قانون
حقوق طبیعی
دولت دینی
عقل
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشیار، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2423-81202423-8139




