• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 8, شماره دو- پیاپی 18
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 8, شماره دو- پیاپی 18
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نقش متون بحثی و توصیفی در درک مطلب شنیداری

    (ندگان)پدیدآور
    ظهرابی, محمدشکوهی اصل, معصومه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    633.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    فراگیری زبان خارجی فرآیندی است که در درجه­ی اول مستلزم تقویت مهارت­های دریافتی زبان­آموزان است. این فرآیند شامل چهار مهارت اصلی شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن است که در این میان مهارت شنیداری به عنوان یک مهارت دریافتی، برای کسب درون­داد مورد نیاز و استفاده از آن در تعاملات واقعی به­کار گرفته می­شود. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر دو نوع متن شنیداری متفاوت، بحثی و توصیفی، بر سطح درک مطلب شنیداری دانشجویان است. به این منظور، برای سنجش میزان اختلاف میان دو متن در تعیین سطح مهارت درک مطلب شنیداری، از روش کمی ‌‌استفاده شد. پنجاه دانشجو که در رشته‌ها‌ی مختلف، در دو دانشگاه در تبریز تحصیل می­کردند، در این تحقیق شرکت کردند. آن‌ها‌ به چهار پرسش در رابطه با متن شنیداری بحثی و چهار پرسش در رابطه با متن شنیداری توصیفی و به دنبال آن، دو نوع پرسش چهار­گزینه­ای صوری و استنباطی پاسخ دادند. نتایج به­دست آمده از آزمون تی­دو نمونه­ی مستقل، نشان داد که میان سطح مهارت درک مطلب شنیداری دانشجویان در ارتباط با دو متن مختلف، اختلاف معناداری وجود دارد. عملکرد دانشجویان در پاسخ به پرسش­های چهارگزینه‏ای در متن شنیداری بحثی به­طور معناداری بهتر از عملکرد آن­ها در متن توصیفی بود. معلمان، مؤلفان کتاب و طراحان برنامه­ی درسی می­توانند از نتایج این پژوهش برای توسعه­ی روش­ها و مطالب کارآمد برای تدریس مهارت شنیداری بهره ببرند. دستاوردهای این تحقیق همچنین می­تواند به دانشجویان کمک کند تا دیدگاه خود را وسیع­تر کرده و با استفاده از آن، مهارت شنیداری خود را تقویت نمایند.
    کلید واژگان
    متن بحثی
    متن توصیفی
    انواع متن
    درک مطلب شنیداری

    شماره نشریه
    18
    تاریخ نشر
    2019-09-23
    1398-07-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    نویسنده ی مسئول، استادیار، گروه آموزشی زبان انگلیسی، دانشگاه تبریز
    دانش آموخته‏ ی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تبریز

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    https://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2019.11272.1450
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1841.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208262

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب