بررسی نقش متون بحثی و توصیفی در درک مطلب شنیداری
(ندگان)پدیدآور
ظهرابی, محمدشکوهی اصل, معصومهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فراگیری زبان خارجی فرآیندی است که در درجهی اول مستلزم تقویت مهارتهای دریافتی زبانآموزان است. این فرآیند شامل چهار مهارت اصلی شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن است که در این میان مهارت شنیداری به عنوان یک مهارت دریافتی، برای کسب درونداد مورد نیاز و استفاده از آن در تعاملات واقعی بهکار گرفته میشود. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر دو نوع متن شنیداری متفاوت، بحثی و توصیفی، بر سطح درک مطلب شنیداری دانشجویان است. به این منظور، برای سنجش میزان اختلاف میان دو متن در تعیین سطح مهارت درک مطلب شنیداری، از روش کمی استفاده شد. پنجاه دانشجو که در رشتههای مختلف، در دو دانشگاه در تبریز تحصیل میکردند، در این تحقیق شرکت کردند. آنها به چهار پرسش در رابطه با متن شنیداری بحثی و چهار پرسش در رابطه با متن شنیداری توصیفی و به دنبال آن، دو نوع پرسش چهارگزینهای صوری و استنباطی پاسخ دادند. نتایج بهدست آمده از آزمون تیدو نمونهی مستقل، نشان داد که میان سطح مهارت درک مطلب شنیداری دانشجویان در ارتباط با دو متن مختلف، اختلاف معناداری وجود دارد. عملکرد دانشجویان در پاسخ به پرسشهای چهارگزینهای در متن شنیداری بحثی بهطور معناداری بهتر از عملکرد آنها در متن توصیفی بود. معلمان، مؤلفان کتاب و طراحان برنامهی درسی میتوانند از نتایج این پژوهش برای توسعهی روشها و مطالب کارآمد برای تدریس مهارت شنیداری بهره ببرند. دستاوردهای این تحقیق همچنین میتواند به دانشجویان کمک کند تا دیدگاه خود را وسیعتر کرده و با استفاده از آن، مهارت شنیداری خود را تقویت نمایند.
کلید واژگان
متن بحثیمتن توصیفی
انواع متن
درک مطلب شنیداری
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
نویسنده ی مسئول، استادیار، گروه آموزشی زبان انگلیسی، دانشگاه تبریزدانش آموخته ی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تبریز
شاپا
2322-53942676-3354




