مقایسه ی آموزش سنتی الفبای زبان فارسی و آموزش براساس الفبای آوانگاری و تأثیر آن بر مهارت خواندن غیرفارسی زبانان بزرگسال
(ندگان)پدیدآور
قربانی, سعیدهعلی نژاد, بتولبراتی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آموزش زبانهای خارجی از مهمترین موضوعاتی است که به دلیل نیاز بشر به ارتباط با دیگر جوامع روزبهروز اهمیت بیشتری یافته است. جامعهی ایران نیز با توجه به موقعیت دینی، تجاری و ادبی خود مورد توجه بسیاری از جوامع قرار گرفته و افراد زیادی با اهداف مختلف، اقدام به فراگیری زبان فارسی میکنند. پژوهش حاضر به مقایسهی تأثیر آموزش سنتی الفبای فارسی و آموزش بر اساس اصول فونیکس[1] بر مهارت خواندن غیرفارسیزبانان میپردازد. هدف از انجام این پژوهش، یافتن شیوهی آموزشی مناسب برای آموزش الفبای زبان فارسی به غیرفارسیزبانان و تهیه و تدوین مطالب درسی بر اساس آن روش است. شرکت کنندگان در این پژوهش 8 نفر زبانآموز چینی در شرکت گروه معدنی طبس در ردهی سنی 24 تا 31 سال بودند که به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. الفبای زبان فارسی برای گروه کنترل به روش سنتی و برای گروه آزمایش بر اساس روش فونیکس آموزش داده شد. بهمنظور بررسی وجود تفاوت معنادار بین گروه کنترل و آزمایش و تحلیل آماری دادهها از نرمافزار اسپیاساس و آزمون تی- تست استفاده شد. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش الفبا بر اساس روش فونیکس در مقایسه با روش سنتی بر مهارت خواندن کلمات و درک مطلب به صورت معناداری موفقتر بوده است. [1]
کلید واژگان
حروف الفباروش فونیکس
غیرفارسیزبانان
مهارت خواندن
زبانآموزان چینی
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
نویسنده ی مسئول، دانش آموخته ی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، دانشگاه اصفهان.دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه اصفهان.
دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه اصفهان.
شاپا
2322-53942676-3354




