| dc.contributor.author | حسینی, زهرا سادات | fa_IR |
| dc.contributor.author | پهلوان نژاد, محمدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | صحرایی, رضا مراد | fa_IR |
| dc.contributor.author | افخمی, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:53:01Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:53:01Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:53:01Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:53:01Z | |
| dc.date.issued | 2016-11-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-06-14 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-03-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسینی, زهرا سادات, پهلوان نژاد, محمدرضا, صحرایی, رضا مراد, افخمی, علی. (1395). تاثیر به کارگیری نقشه مفهومی بر تقویت مهارت خواندن فارسی آموزان خارجی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 5(12), 95-122. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-5394 | |
| dc.identifier.issn | 2676-3354 | |
| dc.identifier.uri | http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1177.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208193 | |
| dc.description.abstract | در این پژوهش به دنبال آن هستیم که اثر بخشی نقشههای مفهومی در درک مطلب نسبت به روش سنتی (آموزش مهارت خواندن بدون ارائهی نقشهی مفهومی) را مورد مقایسه قرار دهیم و نیز شیوههای مختلف استفاده از نقشههای مفهومی از قبیل ارائهی نقشهی مفهومی توسط معلم در مقابل ترسیم نقشهی مفهومی توسط زبانآموزان را به صورت گروهی و انفرادی با یکدیگر مقایسه کنیم؛ بدین منظور 126نفر از زبانآموزان مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین و کالج بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، پس از اجرای پیشآزمون انتخاب شدند، در چهار گروه آزمایش (گروهی، انفرادی، نقشه آماده شده توسط معلم، کشیدن نقشه توسط زبانآموزان) و دو گروه کنترل (گروهی و انفرادی) به مدت ده جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت تدریس روش مبتنی بر نقشهی مفهومی و گروه کنترل در همان مدت به روش سنتی مطالب آموزشی یکسان را آموزش دیدند. پس از آموزش به وسیلهی پسآزمون، مهارت درک خواندن زبانآموزان ارزیابی شد. این پسآزمون با هدف سنجش تأثیر نقشهی مفهومی بر تقویت مهارت خواندن برگزار شد و نتایج با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری مناسب (لوین، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه) مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین میانگین عملکرد گروه آزمایش با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش مبتنی بر راهبرد نقشهی مفهومی نقش پررنگ و تأثیر بسزایی در تقویت مهارت خواندن دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 913 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) | fa_IR |
| dc.publisher | Imam Khomeini International University | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages | en_US |
| dc.subject | نقشهی مفهومی | fa_IR |
| dc.subject | تقویت مهارت خواندن | fa_IR |
| dc.subject | یادگیری به صورت گروهی و یادگیری به صورت انفرادی | fa_IR |
| dc.title | تاثیر به کارگیری نقشه مفهومی بر تقویت مهارت خواندن فارسی آموزان خارجی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری زبان شناسی همگانی- دانشگاه فردوسی مشهد | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه زبان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه زبان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه زبان شناسی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 12 | |
| dc.citation.spage | 95 | |
| dc.citation.epage | 122 | |