نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسینی, زهرا ساداتfa_IR
dc.contributor.authorپهلوان نژاد, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorصحرایی, رضا مرادfa_IR
dc.contributor.authorافخمی, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:53:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:53:01Z
dc.date.available1399-07-09T01:53:01Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:53:01Z
dc.date.issued2016-11-21en_US
dc.date.issued1395-09-01fa_IR
dc.date.submitted2016-06-14en_US
dc.date.submitted1395-03-25fa_IR
dc.identifier.citationحسینی, زهرا سادات, پهلوان نژاد, محمدرضا, صحرایی, رضا مراد, افخمی, علی. (1395). تاثیر به کارگیری نقشه مفهومی بر تقویت مهارت خواندن فارسی آموزان خارجی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 5(12), 95-122.fa_IR
dc.identifier.issn2322-5394
dc.identifier.issn2676-3354
dc.identifier.urihttp://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1177.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208193
dc.description.abstractدر این پژوهش به دنبال آن هستیم که اثر بخشی نقشه­های مفهومی در درک مطلب نسبت به روش سنتی (آموزش مهارت خواندن بدون ارائه‌ی نقشه‌ی مفهومی) را مورد مقایسه قرار دهیم و نیز شیوه­های مختلف استفاده از نقشه­های مفهومی از قبیل ارائه‌ی نقشه‌ی مفهومی توسط معلم در مقابل ترسیم نقشه‌ی مفهومی توسط زبان‌آموزان را به صورت گروهی و انفرادی با یکدیگر مقایسه کنیم؛ بدین منظور 126نفر از زبان‌آموزان مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‏المللی امام خمینی (ره) قزوین و کالج بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، پس از اجرای پیش‌آزمون انتخاب شدند، در چهار گروه آزمایش (گروهی، انفرادی، نقشه آماده شده توسط معلم، کشیدن نقشه توسط زبان‌آموزان) و دو گروه کنترل (گروهی و انفرادی) به مدت ده جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت تدریس روش مبتنی بر نقشه‌ی مفهومی و گروه کنترل در همان مدت به روش سنتی مطالب آموزشی یکسان را آموزش دیدند. پس از آموزش به وسیله­ی پس‌آزمون، مهارت درک خواندن زبان‌آموزان ارزیابی شد. این پس‌آزمون با هدف سنجش تأثیر نقشه‌ی مفهومی بر تقویت مهارت خواندن برگزار شد و نتایج با استفاده از روش­های آمار توصیفی و آزمون‌های آماری مناسب (لوین، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه) مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که بین میانگین­ عملکرد گروه آزمایش با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین می­توان نتیجه گرفت که آموزش مبتنی بر راهبرد نقشه‌ی مفهومی نقش پررنگ و تأثیر بسزایی در تقویت مهارت خواندن دارد.fa_IR
dc.format.extent913
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)fa_IR
dc.publisherImam Khomeini International Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Teaching Persian to Speakers of Other Languagesen_US
dc.subjectنقشه‌ی مفهومیfa_IR
dc.subjectتقویت مهارت خواندنfa_IR
dc.subjectیادگیری به صورت گروهی و یادگیری به صورت انفرادیfa_IR
dc.titleتاثیر به کارگیری نقشه مفهومی بر تقویت مهارت خواندن فارسی آموزان خارجیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبان شناسی همگانی- دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.contributor.departmentگروه زبان شناسی دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.contributor.departmentگروه زبان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)fa_IR
dc.contributor.departmentگروه زبان شناسی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue12
dc.citation.spage95
dc.citation.epage122


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد