نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپهلوان‏نژاد, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorخالقی‏زاده, شرارهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:52:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:52:54Z
dc.date.available1399-07-09T01:52:53Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:52:54Z
dc.date.issued2014-05-22en_US
dc.date.issued1393-03-01fa_IR
dc.date.submitted2015-07-15en_US
dc.date.submitted1394-04-24fa_IR
dc.identifier.citationپهلوان‏نژاد, محمدرضا, خالقی‏زاده, شراره. (1393). به‌کارگیری ساخت مجهول و وجه فعل در بندهای متممی: مقایسه‌ی فارسی‌آموزان چینی‌زبان و عربی‌زبان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 3(6), 3-29.fa_IR
dc.identifier.issn2322-5394
dc.identifier.issn2676-3354
dc.identifier.urihttp://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_652.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208150
dc.description.abstractبررسی­ و مطالعه­ در زمینه‌ی ساخت­های دستوری در زبان‌های مختلف، نقش عمده­ای در تحقیقات زبان‌شناسی و آموزش زبان ایفا می­کند. این پژوهش به منظور بررسی کاربرد «ساخت مجهول» و همچنین «وجه فعل در بندهای متممی» در میان فارسی­آموزان غیرایرانی انجام شده است. در این پژوهش، تولید و درک این نوع جملات در میان دو گروه از فارسی­آموزان سطح پیشرفته با ملیت­های متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور، متون نگارشیِ 30 فارسی­آموز عربی­زبان و 30 فارسی­آموز چینی در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) مورد بررسی قرار گرفت. قابل ذکر است که قبلا این نوع ساخت­های دستوری در کلاس دستور و نگارش آموزش داده شده بودند. نتایج بررسی نشان داد که فارسی­آموزان سطح پیشرفته در هر دو گروه، «وجه فعل در بندهای متممی» را بیشتر و بهتر از «ساخت مجهول» به‌کار برده­اند. در خصوص ساخت مجهول نیز نتایج نشان داد که فارسی­آموزان عربی­زبان بیشتر از چینی­ها از ساخت مجهول استفاده نموده‌اند، ولی فارسی­آموزان چینی، ساخت­های مجهول نادرست کمتری تولید کرده­اند. علاوه بر این، یافته­ها نشان داد که چینی­ها و عرب­­ها به یک میزان در کاربرد «وجه فعل در بندهای متممی» با مشکل مواجه هستند. همچنین یافته­های پژوهش نشان داد که در تولید ساخت مجهول فارسی توسط فارسی‌آموزان غیرایرانی، بیشترین خطا مربوط به جایگاه نادرست مجهول و کمترین خطا مربوط به ترکیب نادرست فعل کمکی و فعل اصلی بوده است، در حالی که در فعل بند متممی، بیشترین خطا مربوط به وجه فعل و کمترین خطا مربوط به شمارِ فعلِ بند متممی می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent746
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)fa_IR
dc.publisherImam Khomeini International Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Teaching Persian to Speakers of Other Languagesen_US
dc.subjectساخت مجهولfa_IR
dc.subjectوجه فعلfa_IR
dc.subjectبند متممیfa_IR
dc.titleبه‌کارگیری ساخت مجهول و وجه فعل در بندهای متممی: مقایسه‌ی فارسی‌آموزان چینی‌زبان و عربی‌زبانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار زبان‌شناسی- دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبان‌شناسی- دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue6
dc.citation.spage3
dc.citation.epage29


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد