| dc.contributor.author | پهلواننژاد, محمدرضا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | خالقیزاده, شراره | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:52:53Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:52:54Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T01:52:53Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T01:52:54Z |  | 
| dc.date.issued | 2014-05-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1393-03-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2015-07-15 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1394-04-24 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | پهلواننژاد, محمدرضا, خالقیزاده, شراره. (1393). بهکارگیری ساخت مجهول و وجه فعل در بندهای متممی: مقایسهی فارسیآموزان چینیزبان و عربیزبان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 3(6), 3-29. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2322-5394 |  | 
| dc.identifier.issn | 2676-3354 |  | 
| dc.identifier.uri | http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_652.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208150 |  | 
| dc.description.abstract | بررسی و مطالعه در زمینهی ساختهای دستوری در زبانهای مختلف، نقش عمدهای در تحقیقات زبانشناسی و آموزش زبان ایفا میکند. این پژوهش به منظور بررسی کاربرد «ساخت مجهول» و همچنین «وجه فعل در بندهای متممی» در میان فارسیآموزان غیرایرانی انجام شده است. در این پژوهش، تولید و درک این نوع جملات در میان دو گروه از فارسیآموزان سطح پیشرفته با ملیتهای متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور، متون نگارشیِ 30 فارسیآموز عربیزبان و 30 فارسیآموز چینی در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) مورد بررسی قرار گرفت. قابل ذکر است که قبلا این نوع ساختهای دستوری در کلاس دستور و نگارش آموزش داده شده بودند. نتایج بررسی نشان داد که فارسیآموزان سطح پیشرفته در هر دو گروه، «وجه فعل در بندهای متممی» را بیشتر و بهتر از «ساخت مجهول» بهکار بردهاند. در خصوص ساخت مجهول نیز نتایج نشان داد که فارسیآموزان عربیزبان بیشتر از چینیها از ساخت مجهول استفاده نمودهاند، ولی فارسیآموزان چینی، ساختهای مجهول نادرست کمتری تولید کردهاند. علاوه بر این، یافتهها نشان داد که چینیها و عربها به یک میزان در کاربرد «وجه فعل در بندهای متممی» با مشکل مواجه هستند. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که در تولید ساخت مجهول فارسی توسط فارسیآموزان غیرایرانی، بیشترین خطا مربوط به جایگاه نادرست مجهول و کمترین خطا مربوط به ترکیب نادرست فعل کمکی و فعل اصلی بوده است، در حالی که در فعل بند متممی، بیشترین خطا مربوط به وجه فعل و کمترین خطا مربوط به شمارِ فعلِ بند متممی میباشد. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 746 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) | fa_IR | 
| dc.publisher | Imam Khomeini International University | en_US | 
| dc.relation.ispartof | پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages | en_US | 
| dc.subject | ساخت مجهول | fa_IR | 
| dc.subject | وجه فعل | fa_IR | 
| dc.subject | بند متممی | fa_IR | 
| dc.title | بهکارگیری ساخت مجهول و وجه فعل در بندهای متممی: مقایسهی فارسیآموزان چینیزبان و عربیزبان | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار زبانشناسی- دانشگاه فردوسی مشهد | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری زبانشناسی- دانشگاه فردوسی مشهد | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 3 |  | 
| dc.citation.issue | 6 |  | 
| dc.citation.spage | 3 |  | 
| dc.citation.epage | 29 |  |