بررسی میزان آمادگی کارکنان دانشگاهها برای پیاده سازی و استقرار مدیریت بهروری و کیفیت جامع (مطالعه موردی)
(ندگان)پدیدآور
پاسبان, محمدزنجانی, سعیدفاتحی خشکناب, لیلانوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در هزاره سوم آموزش عالی از تک نقشی و تک نهادی به سوی چند نقشی و چند بعدی در حرکت است. به همین دلیل چالشهای جدیدی بروی آموزش عالی گشوده میگردد جهت مقابله با این چالشها بهترین رهیافت ممکن کیفیت است. مدیریت کیفیت جامع با نتایج بسیار چشمگیر در صنعت و تجارت اکنون وارد نظام آموزش عالی میگردد. کیفیت آموزشی و پژوهشی ازجمله دغدغههایی است که همیشه نظامهای دانشگاهی برای دستیابی به آن تلاش میکنند.ارتقای مستمر کیفیت آموزش عالی مستلزم استفاده از ارزیابی آموزشی است. کوششهای قابل توجهی در دو دهه اخیرجهت ارتقای کیفیت آموزش عالی و دستیابی به هدفهای نظامهای دانشگاهی در بسیاری از کشورها به عمل آمده است. هدف اصلی این تحقیق تعیین میزان آمادگی مدیران دانشگاه برای استقرار مدیریت کیفیت و بهره وری جامع بوده است. در این تحقیق، شش اصل تعهد، مشتریگرایی(تأمین رضایت ارباب رجوع)، واقعگرایی، مشارکت و همکاری، آموزش و بهبود مستمر به عنوان اصول مدیریت کیفیت جامع در نظر گرفته شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاداسلامی واحد زنجان تشکیل میدهند که از بین آنها باروش نمونهگیری تصادفی تعداد 111 نفر انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار spss استفاده شده است و دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که آمادگی کارکنان دانشگاه برای استقرار مدیریت کیفیت جامع در حد مناسبی نیست.
کلید واژگان
آمادگیاصول مدیریت کیفیت جامع
کارکنان دانشگاه
بهره وری
شماره نشریه
124تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی،گروه مدیریت،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،ایران
مدرس گروه مدیریت، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز،ایران
شاپا
2716-99792476-7298




